Stevige finale van Super Sundays in Lorre
Geslaagde Doors Tribute Even nagenieten? Dat kan hier! Met prachtige foto's die gemaakt zijn door Cees A. Troost aka CAT-man. Als jij er bij was en een recensie wilt insturen, dan plaatsen wij hem op deze site. Hopelijk komt er binnenkort een vervolg, dan zijn wij zeker weer van de partij! (Toegift van de Red-man: ik zag Touch Me zelfs op YouTube voorbij komen ;-). Touch Me, a Tribute to the Doors Altijd al eens een kijkje door de deur van het Delfts Studenten Corps aan de Phoenixstraat willen nemen? Zondag 18 november kan je niet alleen komen kijken maar zeker ook komen luisteren naar Touch Me, a Tribute to the Doors. Iedereen die wel eens een Feast of Friends heeft bijgewoond weet dat de muziek van Jim Morrison nog steeds leeft onder een grote schare fans. Anders zouden de organisatoren in Heyrothsberge (bij Maagdenburg) snel klaar zijn met hun jaarlijkse festival waar Lizard Kings & Fairy Queens uit heel Europa op af komen. Op het tweedaagse festival hebben de afgelopen jaren al 17 verschillende Doors tribute bands hun opwachting gemaakt. Maar daarvoor hoeven wij toch niet helemaal naar Oost Duitsland! Delftse Muziek Projecten haalt gewoon de beste gitarist van Nederland naar Delft, met een knappe drummer die in the Sixventies zijn sporen al verdiende. Zet daarbij een coole bassist, een jammend hammondorgel en een handvol uitstekende gastvocalisten, topmiddag gegarandeerd. Zou ik bijna de aanstichter van deze Super Sunday Special vergeten te roemen; Polle staat in zijn eentje al haast garant voor een volle DSC-zaal. Als je geen risico wilt lopen om dit festijn te missen, stuur dan even een mailtje naar touch-me@soul-man.nl, dan zet ik je alvast op de reserveringslijst. Om het feest compleet te maken heeft DMP de Delftse band Rock Morton uitgenodigd, om op geheel eigen wijze, het voorprogramma te verzorgen. De band bestaat al sinds begin jaren negentig en door de uiteenlopende achtergronden van de bandleden is er een heel eigen geluid ontstaan. 'Geluid' omdat de band op Doors-achtige wijze improviseert en bovendien gebruik maakt van soundscapes in hun muziek. De basis blijft echter op blues georiënteerde rock. De presentatie is wederom in handen van Ollum Amusante Diensten, dus geef jezelf eens een kadootje, laat je beroeren door de Doors en kom op 18 november naar de Super Sunday Special. SouthEnd 68 in LEF live
Liefhebbers van akoestische gitaarrock komen bij SouthEnd 68 zeker aan hun trekken. Deze alternatieve coverband speelt een gevarieerd repertoire van Lenny Kravitz en the Black Crowes tot Anouk en K's Choice. Afgelopen zomer stonden ze in de grote bezetting op het Doelenplein maar om de trouwe schare fans tevreden te houden, zijn ze nu terug in de kleine café-bezetting. En dat daar op zich nog voldoende variatie inzit gaan ze vanavond vanaf 22.00 uur bewijzen. Kick off van de Super Sunday Specials Westerpoppers maken grote stap
De eerste CD van Vegas for Millions is geboren, hij zal waarschijnlijk geen miljoenen gaan verkopen maar hij mag er beslist wezen. “We spelen losbandige frisse songs met kop en staart, zonder teveel poeha. Gewoon Garagerock, in een stijl die put uit de Amerikaanse roots van de jaren 60 gevolgd door de Britpop van de jaren 90. Je moet het voelen en zeker niet te veel over lullen”. Naar aanleiding van CD presentatie op Westerpop is dat echter precies wat we hier toch even gaan doen. “Veel spelen en hard knokken is ons motto” volgens Geoffrey “en dat is maar goed ook anders hadden we het faillissement van ons vorige platenlabel nooit overleefd”. De CD heet gewoon Vegas for Millions, de hoes is ronduit sober. De muziek moet voor zich spreken en dat doet ie ook, luid en duidelijk. Voor de productie hebben ze Erik Schurman ingehuurd en die heeft er een retestrakke mix van gemaakt. Hij speelt zelfs mee op Worst Case Scenario, wat mij betreft hèt prijsnummer van deze CD. Suburban gaat de distributie verzorgen en als ze slim zijn, pluggen ze dat een beetje in het Gooi. Dat gitaar-intro bijt zich meteen vast in je achterhoofd, succes gegarandeerd. De CD opent met Temper Song, die je lekker wakker maakt als de wekker weer eens té vroeg afloopt. Direct gevolgd door A Feel, dat dezelfde Lust For Life uitstraalt als the Stooges. Zo simpel moet Rock’n’Roll klinken. “Driemaal is scheepsrecht, Sucker(s)!” zal frontman Geoffry, die alle songs zelf schrijft, gedacht hebben. Weer zo’n urgente riff met een “brul maar lekker mee” refreintje. Na een aantal keer draaien onthult elk nummer zijn eigen karakter, waar bij de eerste draaibeurten de karakteristieke sound van VfM de boventoon voert. Dan komt zelfs een downbeat nummer als A Call tot zijn recht, lekker fuzzy. Ik hou wel van een groeiplaatje! Muziek in de Wijk In het kader van Muziek in de Wijk is er ‘s middag in die Buytenweye twee maal een concert van Quintetto Con Nora (tango) afgewisseld met Close2You. Verder staat er een Nyama-programma op het Verdiplein. Porridge en Soet in Speakers Komende zaterdag een kleine reünie met het duo Porridge dat ruim een jaar wordt gevormd door Amie (zang) die met Ton (gitaar) zeer sfeervolle en krachtige eigen songs brengt. Songs die de luisteraar tot nadenken stemmen. Genieten kent geen mate, een aanrader dus!
Dan de band Soet. Geen doorsnee feestband die uitgekauwde nummers speelt, maar een enthousiaste band die frisse, aparte, stevige en fijnere covers speelt. Geen overbekende nummers, wel herkenbare, muzikaal interessante nummers. En daarbij: Soet geniet zelf. ![]() d e k r e n t e n u i t d e p a p Benodigheden: Toen Amie en Ton elkaar in februari 2006 tegenkwamen op een avond, waar ze beiden afzonderlijk van elkaar optraden, werd het meteen duidelijk dat ze beiden van muziek maken wel pap lustten. En dus besloten ze de krenten uit de pap te halen. Vanaf het moment dat ze samen gingen zitten, vielen de brokstukken in elkaar. Ieder heeft zo zijn eigen vinger in de pap. Ton is de gitaarman, want daar heeft Amie geen pap van gegeten en Amie komt met de teksten, want als je wat wilt bereiken, moet je vooral niet op je krent gaan zitten. Zo ontstaan al roerend de smakelijke liedjes en dan is het uiteindelijk een zaak van pappen en nathouden. Genieten kent geen mate…Ik kan geen pap meer zeggen! Cecile Morel Anne van Buuren Zingen doe ik al zolang ik me kan herinneren. Zingen doe je met je hele lichaam en is een manier om zo dicht mogelijk bij leven en jezelf te staan. Als ik daardoor tevens een publiek weet te raken, is dat een extra toevoeging aan het plezier in zingen. Inspiratiebronnen zijn Eva Cassidy, Wende Snijders, Nelly Furtado en het (mijn) leven. Dann Rohan Kortom, genoeg redenen om zondag 22 april naar Café De Engel aan de Markt 66 te komen. Aanvang 20.30 uur, de toegang is gratis. Presentatie van het nieuwe album, een samenwerking met de bassist van Manu Chao, een Essent Award in 2005, Mala Vita is niet te houden! Het geheim van dit succesrecept? Men neme zes bandleden met ieder een eigen nationaliteit en muzikale achtergrond, even mixen, en de mondiale sound van Mala Vita dendert de speakers uit. Opzwepende melodieën uit de Balkan, explosieve ritmes uit Latijns-Amerika en teksten die rechtstreeks afkomstig zijn uit de donkere stegen van Napels, welcome to the world of Mala Vita! Deze zigeuners van de 21e eeuw weten op energieke wijze de wereld muzikaal in een notendop samen te vatten. Succesrecept Internationaal karakter Dansbare polkapunk, stuwende reggae en stampende ska Disorganizzata Essent Award Prijsvraag Back in town De Polle Eduard Band oftewel Beau Wassenbergh (ex-Cashmere & Superbeau), Len Bouman (de rechterhand van Hans Vermeulen & De Rest) Jaap de Jonckheere (ex-Boom Boom Manchini & Urban Heroes) en Polle Eduard (voor de onpartijdigheid: ex-Tee Set & After Tea) is back in town! ![]() Op de bovenstaande foto nu eens niet Polle zelf maar zijn eeuwige strijdmakker, Lenny Bouman. Ze kennen elkaar al vanaf de jaren ’60 maar begonnen pas echt met elkaar te spelen bij de Rest, de band van Hans Vermeulen. Tegenwoordig, als Hans in Thailand vertoefd, spelen ze samen in de Polle Eduard Band en is alleen de wisseling tussen Hans Vermeulen en Jaap de Jonckheere opvallend. "Altijd leuk om weer in Delft te spelen en met deze bezetting is dit alweer een jaar geleden." licht Polle toe. "Het repertoire bestaat voornamelijk uit Engelstalige
nummers. Gewoon vissen in eigen vijver met stukken van o.a. “Drama”, “Minute by Minute” en“De Rest”. We vullen dit aan met covers die bij ons in het geheugen gegrift staan." Van Velzen Sr: Kor Sixty
Niet alleen is een verjaardag een mooi moment voor een feestje. Speciaal voor dit evenement stelde Kor The Happy Birthday Band samen. Met zijn rijke muzikantenkring studeerde hij de afgelopen anderhalve maand de producties van 60 jaar Kor van Velzen in. Kor heeft dit moment gepakt om te trakteren, op live muziek in het Flora Theater op 18 februari. Of zoals Kor zingt: “Chardonnay at hand, let’s have a ball”. Geboren en getogen in Delft bracht Kor zijn pubertijd door op een internaat, waarvan hij zelf aangeeft dat hij zijn verblijf daar heeft ervaren als één grote speeltuin van mogelijkheden om muziek te ontdekken. “Er waren diverse lokalen waar muziekinstrumenten stonden, op die manier heb ik onder andere de piano leren verkennen. Natuurlijk moest er ook geleerd worden, maar op een of andere manier kwam dat er niet zo van.” Grotendeels autodidact. Hij zingt, speelt piano, gitaar en bovenal schrijft hij bijzondere liedjes. “Iets nieuws creëren wat er 10 minuten eerder nog niet was, blijft het meest unieke van componeren”. Na zijn studie aan de kunstacademie en een loopbaan als creative director in reclame, ontmoette hij Ferdi Lancée waarmee hij onder andere muziek heeft geschreven voor Rob de Nijs en Trijntje Oosterhuis. Twee jaar geleden was Kor nog het muzikale brein achter Delft Aid, waarvoor hij de song “We slaan een brug van hier naar daar” schreef. In de teksten van Kor schuilen subtiel maatschappelijk betrokken onderwerpen. De zoon van Kor, Roel van Velzen, gaat op dit moment als een komeet door de Nederlandse hitlijsten en de verwachtingen van het album dat over een paar weken verschijnt zijn hoog gespannen. “Mijn visie is dat je niet iets geforceerd uit kinderen moet willen halen, maar iets los moet maken in kinderen, zodat ze vanuit zichzelf tot grotere hoogte kunnen vliegen. Roel is vrijer dan ik, meer direct en weet wat hij wil. Daar kan ik nog iets van leren en ben daar oprecht heel trots op”. The Happy Birthday Band bestaat o.a. uit Ronald van Drunen, Frank Papendrecht, Arjan Cavé, Henk Roberts, Gert-Jan Danenberg en Ferdi Lancée. Verder is bijval te verwachten van ondermeer Roel van Velzen, Wim van Velzen, Martin van der Starre en Willem Overgaag. Het verjaardagspartijtje van Kor Sixty & The Happy Birthday Band vindt plaats op zondag 18 februari om 15:00 uur (zaal open om 14:30 uur) in het feestelijk Floratheater. Toegang is gratis en iedereen is welkom om het feestje mee te vieren. Stick to the Blues
Laatste nieuws, er zijn twee optredens in Stars & Bars toegevoegd, die niet in het programmaboekje van het Delft Blues festival voorkomen. Dat zijn op vrijdag 9 Februari, aanvang 19:00 uur: Almost Blues
Een band uit het Westland met enthousiaste muzikanten die van elk optreden een feest willen maken. De band is voortgekomen uit een jamsessie met een doel: in hun vrije tijd heerlijke vette blues ten gehore te brengen. De leden, een mix van oude rotten en een jonge sologitarist, komen uit diverse bands. Veel opzwepende nummers, aanstekelijke jumpblues met bovendien ruimte voor ontroerende en gevoelige ballads. En op zaterdag 10 Februari, om 20:00 uur: The Rhythm Chiefs Nederlands jongste blues band. Van huis uit een Texas Bluesband in de traditie van Stevie Ray en Jimmie Vaughan , Thunderbirds, BB King and Jimi Hendrix, horen we tegenwoordig andere invloeden van Jeff Beck tot Steve Vai, die een aparte sound toevoegen aan het originele blues geluid. De band bestaat uit drie muzikanten met een gemiddelde leeftijd van 16 jaar! ![]() Foto credits: Bart Boodt Behalve van live-muziek valt er voor en na het Bluesfestival ook genieten van twee prachtige bluesfilms in Filmhuis Lumen. “Schultze Gets The Blues” en “Feel Like Going Home” worden speciaal geïntroduceerd door twee Nederlandse bluestoppers zanger-accordeonist Henk de Kat en zanger-gitarist Joep Pelt. Donderdag 8 februari, 19.30 uur: Schultze Gets The Blues Billy Bluesman's Exclusieve Tips Singer Songwriter Sunday
Het Singer Songwriter Collectief presenteert i.s.m. Delft Music Projects een concertreeks onder de noemer van Singer Songwriter Sunday. Bij elk concert zullen een aantal van onderstaande akoestische songsmeden optreden, het eerste concert staat gepland op 4 februari in Café de Engel aan de Markt 66. De lancering van deze concertreeks valt overigens samen met de Superbowl, de finale van het American Football seizoen. Een spektakel zoals alleen de Amerikanen dat op kunnen zetten en dat je aan de markt in Delft kan meebeleven de Dragons. Cafe de Engel zorgt voor een groot scherm en bijbehorende hapjes. Delft Dragons, vice-kampioenen van Nederland, zorgen voor enthousiasme en sfeer. Een formule die al jaren succesvol is en dit jaar dus voorafgegaan door Singer Songwriter Sunday. Vinnie James Vinnie's muziek bestaat uit folk, rock, blues, hip-hop, gospel, 60's soul gemengd met een indiaanse percussieve wijze van gitaarspelen. Hij introduceerde deze hybride stijl op zijn debuut album ‘All American Boy’ welke werd uitgebracht via RCA / BMG records. Deze frisse stijl heeft, zo word gezegd, veel artiesten beïnvloed zoals Ben Harper and Jack Johnson. Voor zijn deze CD werkte hij samen met veteraan/producer Thom Panunzio en muzikale talenten van het kaliber Al Kooper, Waddy Wachtel, Bob Glaub, Kenny Aronoff, David Williams, Randy Jackson, T-Bone Burnett en Meredith Brooks, bekend van haar smashhit ‘Bitch’. Vinnie legt in zijn liedjes de nadruk op de teksten en wat hij de ‘kippevel’ factor noemt. Als avonturier en zeiler word zijn belevingswereld beïnvloed door zijn reizen over de hele wereld. Recentelijk zat hij nog in Glasgow voor zijn 3e wereldwijde CD release en zijn 5e wereld tournéé. Nu is hij in Nederland. Vinnie James moet je live beleven. Zijn optredens hebben er voor gezorgd dat hij in een relatief korte tijd de lieveling werd van adorerende fans en critici wereldwijd. Solo met slechts een akoestische gitaar weet deze showman zijn publiek te boeien met zijn rauwe passie. Vinnie James heeft het podium en de studio gedeeld met artiesten als Sade, Tina Turner, Jackson Browne, Carole King, Michael McDonald, Julia Fordham, The Doobie Brothers, Jon Bon Jovi, Little Steven Van Zant (E-Street Band), Leland Sklar, Crash Test Dummies, Styx, Jeff Porcaro, Steve Farris (van Mr. Mister), Bonnie Raitt, Eric Burdon, Taj Mahal en vele, vele anderen. David Flanders van Amazon.com zegt over All American Boy: ‘’Het is één van mijn ‘all-time’ favoriete CD’s. Het komt zeker weten op het 10 Desert Island survivallijstje. It's the stuff you can't live without’’. Koop zijn CD, zie hem live. Onderga de intensiteit van Vinnie James en word een fan voor het leven. Dan begrijp je waarom Mike Bonham van de Los Angeles Times hem zo beschrijft als hij doet: ‘’Dit is een artiest die in elke CD-collectie thuishoort’’. Cecile Morel Vanaf haar vijfde staat ze op het podium. Op deze jonge leeftijd wordt ze geraakt door (wat ze zelf noemt) het ‘showvirus’ met alle gevolgen van dien. Ze neemt zanglessen, zingt in een kerkkoor, bespeelt de Keltische harp en doet auditie voor de Academie voor Lichte Muziek van Conamus. Na haar examen richt ze met een huisgenoot een band op. Na de tweede plaats in de Haagse Song Award, een lokale songwriting competitie, valt de band uit elkaar. In de daarop volgende jaren maakt Cecile twee cd’s, Familiar Ground en Going Places. De titelsong van de laatstgenoemde cd wordt geselecteerd voor de verzamelaar ‘Arising Artist’, een compilatie-cd speciaal gemaakt voor Noorderslag en Midem 2005. Dit resulteerde in optredens zoals tijdens de Londense Writersweek, het Korzo theater, Paard van Troje, Nighttown, de Paap en de Haagse Popweek. Onlangs was ze één van de hoogtepunten op het Filmhuispodium tijdens de BinneNach, het singer-songwriter gedeelte van de Haagse KoninginneNach. De laatste tijd wordt Cecile steeds vaker gezien op het podium met haar vaste begeleider, gitarist Erik Minken. Het tweetal heeft net een nieuwe demo opgenomen: ‘’Up Close And Personal’’. Cecile’s heeft zojuist haar eerste video clip gemaakt. Deze is te zien op MySpace. Meer info is te vinden op www.cecilemorel.com. Anne van Buuren
Zingen doe ik al zolang ik me kan herinneren. Zingen doe je met je hele lichaam en is een manier om zo dicht mogelijk bij leven en jezelf te staan. Als ik daardoor tevens een publiek weet te raken, is dat een extra toevoeging aan het plezier in zingen. Inspiratiebronnen zijn Eva Cassidy, Wende Snijders, Nelly Furtado en het (mijn) leven. Anne begeleidt zichzelf soms op piano, soms op gitaar. Haar hart ligt bij zang en tekst, zodat dat bij elk optreden centraal zal staan. Porridge In 2001 startte zij haar studie Kunst en Cultuurwetenschappen in Rotterdam en ging in Delft op kamers wonen. In 2003 besloot ze om niet op vakantie te gaan zodat ze van haar vakantiegeld een piano kon kopen. In haar kamer begon zij haar teksten met zelf geschreven muziek te combineren. Haar nummers zijn zeer divers, maar haar unieke stijl loopt als een rode draad door haar werk. Ze besloot dat ze haar muziek voor publiek wilde spelen en schreef zich in voor het Open podium van café Vlaanderen in februari 2005. Het publiek selecteerde haar met 75% van de stemmen voor de finale. Op 1 mei 2005 kende de vakjury haar de eerste prijs toe. 'Als muziek je zo raakt, dan zit er bezieling in, dan komt het diep van binnenuit. We kregen allemaal kippenvel' verwoordde juryvoorzitter Willem de Bie. Leave Dann
De inspiratie komt uit verschillende stijlen. Het temperament van flamenco, de weemoed van fado, de lyriek van de chanson, hartstocht van folk. Er zit van alles wel iets in. "Wellicht waardeer ik daarom de jazz ook zo, de combinatie van beleving, het pakkende moment, het gevoel is aanwezig." Rohan Flora’s Gothic Metal Night In het Flora Theater zal voor de eerste maal een Gothic Metal Night plaats vinden. De muziek wordt verzorgd door twee dj’s en twee bands; Verder is er de mogelijkheid tot aankoop van unieke Gothic kleding en kunst. Dit alles zal met een spetterende modeshow tot een onvergetelijk Gothic geheel worden gebracht. Er zijn verkoopstands van Rising Star Fashion, Auracle & Annatar en er is kunst: te bewonderen van illustrator Marco Zwinkels. Het programma begint met een optreden van Auracle. Auracle is een combinatie van jong talent en jarenlange ervaring, wat terug te horen is in de gevarieerde en subtiele songstructuren waarin geen enkel instrument ondergeschikt is aan het andere, waar koren en orkesten scheurende gitaren begeleiden en je meevoeren naar Arabische en Aziatische sferen. Website www.auracle.nl Vervolgens een spetterend o ptreden van Annatar. De muziek van Annatar wordt beschreven als Melodic Dark Metal, een mix van Gothic Metal, Doom Metal en Power Metal. Bands als Children of Bodom, Nightwish en Iron Maiden zijn inspiratiebronnen.
Als laatste wordt er een modeshow gelopen door Rising Star Fashion, met ondersteuning van DJ Denis. Het doel van Rising Star Fashion is om aparte en aantrekkelijke kleding te ontwerpen en te maken, plezierig om te dragen. Hun kleding is vooral geschikt voor op het podium, tijdens het uitgaan en gedurende speciale gelegenheden. Natuurlijk kan het ook dagelijks gedragen worden. Zij maken damesmaatkleding tot en met maat 46 en kunnen het ontwerp en de pasvorm aanpassen als u dat wenst. Website www.risingstarfashion.com DJ’s Ernie & Kaap verzorgen de Gothic & Metal muziek tussen de optredens en tijdens de After Party. Zaterdag 13 januari, aanvang 19:30 uur, entree € 5,00 Kaarten zijn in Delft te koop bij: Cees van Bokhoven stapt uit Why?
Het hoge woord is eruit, het mag zelfs op de site. Why? wil een doorstart maken met nieuwe nummers en optredens in Engeland en Ierland. Juist nu heeft Cees om persoonlijke redenen even behoefte aan een time-out. A.s. zaterdag belooft dus een afscheid in Sixties stijl te worden. Want dat is toch het mooiste wat er is. De Jaren 60-harmonieen, het samen spelen van tijdloze melodieën. Op 13 januari (om een uurtje of 22) treden ze weer op, in Belvedère aan de Beestenmarkt. Verleden jaar waren ze de eerste band die in deze gelegenheid speelde. Why? bestaat vanaf 1966 en deed o.a. mee aan de eerste Delftse talentenjacht, Beat in the Ketelstreet. Ze werden slechts derde, maar vervolgens wel eerste in een internationale talentenjacht in Brussel en speelden daarom in België en Frankrijk. Van de originele band spelen nu nog Cees van Bokhoven en Philip Peereboom mee. Behalve George Slok, de originele drummer, zijn de overige leden reeds overleden: Rick Vonk, Joop Vavier en Hans van Dalen. Naast Philip spelen Peter van Lopik (lead guitar), Jan Lamens (zang) en Rob Gligoor (drums) in Why?. 40 Licks CC & BJ De plaat en zijn verhaal Sixties Laatst bijgewerkt door Youp Soulman, 5 jan. 2007
Benieuwd hoe Roel van Velzen de afgelopen maanden heeft ervaren? Daar kan je ook livebeelden zien van De Wereld Draait Door. Iedere laatste vrijdag van de maand blikt het TV-programma van Matthijs van Nieuwkerk terug op de voorbije mediamaand. Nieuw is dat VanVelzen sidekick is en de uitzending van muzikaal commentaar voorziet, van achter de piano. Zoals gebruikelijk een zeer vermakelijke avond met hoogtepunten, felle discussies en grappige invallen van VV. Baby Gets Higher Who the fuck is VanVelzen? Een leven vol muziek De plaat en zijn verhaal Recht uit het hart Kids Rights Concert Het nieuwe jaar had niet beter kunnen beginnen voor VV! Let’s Stick Together Again
Woensdagavond werd er nog druk gerepeteerd. De zangpartijen werden nogmaals doorgenomen door Trudie van Starrenburg (backing vocals voor Alquin, Delft Aid en het onvolprezen La Pouppee Qui Fait Non tijdens het New Orleans tribute in de Flora.), Eliza Krul (één van de Doggybitches, zaterdagavond nog live te zien in Speakers), Hein van den Broek (bekend van Oriental Guitars), Michel van Dijk (de harde kern behoeft geen introductie), Jody Pijper (fameuze achtergrondzangeres, maakte enkele soloplaten, zong bij Cashmere, Stars On 45 enz.) en Jan Lamens (zanger van The Why). Verder worden speciaal voor deze kersteditie Joost van Leeuwen op keyboards (uit Let’s Quit, die onder meer bekendheid kreeg door de nieuwe versie die de skaband in 1997 samen met Armand maakte van Ben Ik Te Min) en drie blazers van het Metropole Orkest ingevlogen. “Kortom het wordt weer een feest der herkenning.” aldus Polle. “Een echte Magical Mistery Night, dus we gaan lekker nix verklappen. Het wordt een uitgebalanceerde mix van dampende Rock’n’Roll en Even-op-adem-komen-ballads. In het totaal 30 nummers door 25 muzikanten die het gewoon leuk vinden om op kerstavond samen te spelen. Mogelijk gemaakt door de organisatie van Henk van Gemerden en de vrijwillige medewerking van stichting DoReMiXx.”Let’s get together this X-mas Eve in Verderop om 20.00 uur, aanvang van het concert is om 21.00 uur. In de voorverkoop kosten de kaartjes € 17,50. Saterday Nite Live
Deze sessie begint om 20.00 uur en Sebastian deelt het podium met Milko Lippe (drumt o.a. met Nicko Christianse), Wicked Wicher (waanzinnige bassist en speelt regelmatig met Mr. Boogie Woogie), en Billy Deary (zingt bij Blue North & Polythene Mac) en Daan Danger (gitarist). Wij van Delft Music Projects zijn benieuwd hoe dit gitaarduel zal verlopen want Sebastian beweert dat Daan minstens even gevaarlijk gitaar ragt als Folreden himself. Naast het repertoire van de SRV-man, the Blue North en Ian Siegal staan o.a. Red House en She Belongs To Me op de setlist. Karma’s Kitchen onder de Schaatskoe
Het gaat lekker met Karma’s Kitchen! Na de Open Podium finale van Vlaanderen, hebben ze in augustus ook de Aanstormend Talent Award in Noordwijk gewonnen. Onlangs werden ze uitgeroepen tot talent van de week op Ongekendtalent.nl! Laatste nieuws is dat Karma’s Kitchen is doorgedrongen tot de kwartfinale van BeachBattle 2007, een soort profronde van Nederland, georganiseerd door Saturnus in Scheveningen. En toch blijven de jongens van Karma’s Kitchen heel gewoon want ze gunnen je zondag van 14.00 tot 16.00 uur een kijkje in de keuken van de schaatsbaan. Ze spelen dan live onder de Schaatskoe op de Beestenmarkt, toegang is gratis en neem je schaatsen mee. Dan kan je ze voor € 4,00 wel heel dichtbij zien en als je DSW verzekerd ben kost het slechts € 2,00! Americana & Blues = Stars & Bars Frank van Velzen (hier rechts op de foto, met zijn kleine held: Dale Watson) werkt sinds 1 september aan een totale make-over van de Tobbe aan de Buitenwatersloot. De verbouwing moet nog beginnen maar het concept staat vast. Stars & Bars: live music, darts & biljart café. Frank moet met de nodige weemoed bekennen dat hij het moeilijk vond om, na twaalf jaar, café de Sport aan de Coenderstraat te verlaten. Maar de kans om veel groter te groeien kon hij niet weerstaan. Doordat het voormalige café de Tobbe meer ruimte biedt, valt er in Stars & Bars véél meer te organiseren. Naast dart- en biljartwedstrijden, zijn wij van Delft Music Projects natuurlijk vooral erg blij met dit nieuwe muziekpodium. Gevraagd naar dé plaat en Franks verhaal daarbij werd ik meteen meegesleurd naar dé bakermat van de Rockabilly en dat is natuurlijk Killer Country van Jerry Lee Lewis. Geweldig wat die man voor de Rock'n'Roll gedaan heeft èn een geweldig performer. Frank heeft Jerry Lee wel 5x live gezien. Beste concert ooit in Paradiso! Hoewel Dale Watson, live in Tilburg 013 was ook waanzinnig. Daar is ook de vriendschap ontstaan tussen Dale & Frank, die resulteerde in het optreden van the Lonestars in Café de Sport. En toch is er een optreden in De Sport, dat nog meer indruk gemaakt heeft op Frank. De spontane Westerpop after party waarbij de mannen van Boss Hoss meespeelde met onze eigen Bas Nederlof. Frank was niet de enige die compleet uit z'n bol ging want dat is de reden waarom the Boss Hoss tijdens de komende eurotour Sebastiaan Folreden in het voorprogramma hebben staan. Afgelopen weekend bleek dat Stars & Bars het best bewaarde geheim van Delft was want de optredens van Sebastiaan (Bas verhuist gewoon mee van de Sport naar the Stars ;-) & the Motel Kingz verdienden meer publiek. Daar willen we graag verandering in aanbrengen, te beginnen met zondag 15 oktober, aanvang 14.00 uur: Paul Robbert Band. Schrijf de volgende data ook maar vast in je agenda.
Zondag 22 Oktober:
Almost Blues (a last minute stand in Stars & Bars) Hier kan je de line up van de vader en zoon Gardien vinden en nog veel meer. Het gratis optreden begint zondag om 16:00 uur met als extra speciale gast Koos Sekreve, de zanger van Oversized. 4 november, 21.00 uur: The Madd (Beat from Holland, entree € 5,-) Met een bebloedde Pottenbacker gitaar, scheurend Philicorda orgel en suizende sambaballen, bewijzen Dr. D. von Raven en z'n maten dat de eens zo populaire beat-stroming nog lang niet is verdwenen. The Madd pakt uit met songs die klinken alsof ze gisteren werden geschreven, en de meeste zijn dat ook. De uit Rotterdam afkomstige, in strakke pakken gehesen jongemannen blazen met een fris geluid het Mod-imperium nieuw leven in. Snelle auto's, mooie meiden, slechte vrouwen, verveling en stukgelopen liefdes zijn de klassieke, doch tijdloze elementen waar The Madd haar inspiratie uit put. De eeuwige tiener wordt meegesleept met het harde, opzwepende maar vooral opgewekte geluid dat The Madd met ongekend enthousiasme eruit weet te spugen. Misselijk makende biet!
In mei bracht Stardumb Records geheel in stijl hun debuut EP uit; op vinyl. De schijf werd gepresenteerd in een uitverkocht Rotown, Rotterdam. The Madd oogst lovende kritieken bij de muziekpers, onder andere op Wobly.nl en Musicfrom.nl: “…Die vier gasten hebben precies het goede geluid, waarbij opvalt dat het een tikkeltje ruiger is dan we de laatste jaren gewend waren...” 5 November, 16.00 uur: Jump Right In maakt al sinds een aantal jaren de binnen- en buitenlandse podia onveilig met hun messcherpe mix van diverse muziekstijlen uit de jaren 50.
Rock & Roll, Rockabilly & Country, Rhythm & Blues, zoals dat in vroeger tijden gespeeld werd door Elvis Presley, Gene Vincent, Eddie Cochran, Johnny Cash en Buddy Holly maar ook de muziek van hedendaagse helden als Brian Setzer & the Stray Cats, Ronnie Dawson & the Paladins komt voorbij.
Bekende en minder bekende covers, maar ook zelfgeschreven nummers komen uit de speakers knallen.
Deze band komt uit de regio Rotterdam en zij hebben de afgelopen 15 jaar afzonderlijk hun sporen verdiend in rockabilly-, blues- en zelfs ska-bands. De drummer, Robert, 38 jaar, met een eigen “Blues-a-Billy” geluid, is sinds kort lid van JUMP RIGHT IN. Ronald, de oudste van het trio, speelt de contrabas zoals het hoort bij rockabilly.....plukken en zweten.... De benjamin van de band, ...toch ook al 35 en de man waar JUMP RIGHT IN omheen is gemetseld, leadgitarist/zanger, Martin, die zijn stijl heeft ontwikkeld naar dat van Brian Setzer gecombineerd met een vleugje Stevie Ray Vaughan gitaarspel, zijn zang laat zich het best vergelijken met de zuiverheid van Buddy Guy. Zoals een medewerker van radio Rijnmond ooit een keer de opmerking maakte: eindelijk eens een rockabilly band, waarvan de zanger...ook daadwerkelijk kan zingen! Het is een misvatting dat je gaat kijken naar middelbare mannen, dat is alleen de buitenkant.....THE INSIDE WILL MAKE YOU BOPPIN!!!!!
Als er iemand de noemer 'outlaw' verdient in het hedendaags countrywereldje, dan is dat Dale Watson. Zondag èn maandag speelt hij samen met zijn Lonestars en James Hand in het voorprogramma Stars & Bars plat. James Hand haalde op z'n 53ste z'n eerste platencontract binnen en toch speelt hij al jaren alle Texas Honky Tonk bars plat. Hij doet dit met tranentrekkers waar ooit Hank Williams het patent op had. Maar ook een portie rauwe Rock & Roll is bij de Texaan in goede handen. Beschouw Dale Watson gerust als hét enfant terrible van de countrymuziek. Onder normale omstandigheden had Watson al een héle grote moeten zijn, ware het niet dat hij bijna vergeten had kunnen zijn wegens herhaaldelijk op non actief gezet door zijn platenbaas. Watson blijft echter trouw aan zijn eigen stijl en zijn country klinkt zo mogelijk nog rauwer dan op zijn vorige platen. Watson is bovenal onnavolgbaar. Hij schrijft schitterende songs en opteert voor onafhankelijkheid.
Het begin
Deze avond zullen er verschillende artiesten live optreden. Een van hen is Jeffrey Schenk, deze topper is bekend geworden in Cafe Bolle Jan te Amsterdam. Hier lagen uiteraard ook Rene Froger zijn roots. Momenteel timmert Jeffrey al heel goed aan de weg en treed regelmatig met alle toppers uit Nederland op (Voorprogramma van Rene Froger in de Arena, Joling, Wolter Kroes, Gordon etc.). Ook geeft hij inmiddels voor de 4e keer zijn eigen concert. Al met al een echte topper dus die bij ons in Stars & Bars zal optreden. In totaal zijn er deze avond 3 live artiesten, de Delftse zanger John van Leeuwen en Amsterdamse Henk de pauzes zullen opgevult worden door Drive in Show FF Gek.
Entree €10,- in de voorverkoop, €12,50 aan de deur, check de website voor de bio van Jeffrey Schenk
Zaterdag 23 december: Tribute night met Stripped (Stones Coverband) & Yada Yada (Brood Covers). Na de geweldige Beatles meet the Stones avond, zo’n half jaar geleden, maakt Delft zich op voor een nieuwe ontmoeting! Op zaterdagavond komen de Herman Brood tributeband Yada Yada en Rolling Stones coverband Stripped elkaar tegen in Stars & Bars.
Yada Yada uit Maassluis is de sensatie van dit moment. De zanger moet welhaast een eeneiige tweelingbroer van Herman zijn. De live performance van deze zanger is ongeëvenaard! Er worden op deze avond ook drie leuke Brood presentjes onder het publiek verloot. Na Yada Yada is het tijd voor Stripped, all the way from … Delft. Deze Stones coverband vervangt de eerder aangekondigde Earring epigonen, Bloody Buccaneers schijnt in een scheiding te liggen. Onder leiding van Jumpin’ Jack speelt Stripped een lekker eigenwijze mix van toppers en minder bekende Stones nummers. Er is deze avond een zeldzame foto expositie te zien van Herman Brood, Golden Earring (als troost voor het afgezegde concert van Bloody Buccaneers ;-) en the Real Stones. Delft luidt de kerst keihard in met Brood & Spelen! Er zijn nog enkele kaartjes beschikbaar, in de voorverkoop kosten ze € 10,-. De zaal gaat open om 20.00 uur, aanvang concert 21.30 uur. Join the Band met een ode aan the Shadows
In het Floratheater, aan de Verwersdijk 1, vindt op Zondag 26 november (15.30 uur) voor de eerste keer “Join the Band” plaats. Het is een muzikaal zondagmiddag feestje, waarbij een gelegenheidsband onder leiding van Polle Eduard muziek speelt van een bekende groep of zanger. De eerste editie van dit festijn is een ode aan the Shadows met een vleugje Cliff Richard. Het idee is ontstaan toen Harold Gabeler, Tony Steenweg en Polle Eduard een avondje in het Floratheater stonden met de vraag: “Waarom gaan we hier niet iets leuks doen?” Dit idee is verder uitgewerkt tot Join the Band, een tweemaandelijkse serie die is ondergebracht bij de stichting Delftse Muziek Projecten. De basisband bestaande uit Polle, Appie Tamboer en Frank Papendrecht, krijgt elke keer gezelschap van andere muzikanten of vocalisten. Voor de ode aan The Shadows tekenen de gitaristen Derk Groen (onder andere Cuccurullo Brillo Brullo), Peter van Heiningen (Toyz, Peter Wolf en Sheepskin), Bas Nederlof (Sebastian Folreden en the Dime) en Henk Meerbeek (Shotgun Wedding, de soulband waarin Anouk ooit ontdekt is door the Late Great Alfred Lagarde). Guus Mentink (Mixed Emotions) en Dann (ex-Geminia) nemen de zangpartijen van Cliff voor hun rekening. “De essentie van het Join The Band-idee is o.a. om oudere-jongeren met jonge honden te laten samenspelen”, zegt Polle Eduard. “Onze instelling is om te laten horen wat voor goede muzikanten er in Delft en omgeving te vinden zijn.”
De keuze voor the Shadows is voor hem een beetje een nostalgische. “Toen zij hun eerste hits hadden, ging ik proberen het na te spelen”, zegt hij. “Ik heb Harold en Tony voorgesteld deze muziek te doen voor de eerste keer en dat vonden zij een heel goed idee.” De link van jong naar oud komt in deze eerste samenstelling goed naar voren. Bas Nederlof is bijvoorbeeld pas twintig, maar vindt het fantastisch om muziek van the Shadows te spelen. “Mijn vader is ook muzikant, dus ik ben een beetje met die muziek opgegroeid”, zegt hij. “Ik vind moderne muziek pokkenherrie en dit juist heel leuk.” Wolpop 25 november
Deze culturele explosie begint om 14.30 uur met Dattah Dans en duurt tot diep in de nacht! De bands varieren van brute metal tot zwoele latin grooves. Het festival in de zaal wordt afgesloten met een back2back set van DJ’s Deteq + Soundburns. In de kelder zullen vele uiteenlopende acts hun kunsten vertonen en in de filmzaal kan je het Wolbodo archief bekijken. Het programma ziet er verder alsvolgt uit: Je hoeft je echt geen moment te vervelen want Art dela Rue heeft beloofd om de lacunes tussen de optredens op te vullen met spectaculaire jongleer acts. Na dit festival zul je de naam Wolpop nooit meer vergeten! Joan as police woman live in Velvet. De niet alledaagse groepsnaam, verwijzend naar de serie Pepper uit de jaren zeventig (Angie Dickinson speelt daarin Police Woman), gecombineerd met de coole chick op de coverfoto doet een CD met girl power vermoeden. Niets van waar, want Joan Wasser was tot vorig jaar verantwoordelijk voor de viool partijen en achtergrond vocalen bij Antony and The Johnsons. Eerder deelde ze het podium met Jeff Buckley, Lou Reed en Rufus Wainwright. Ze stond al op Lowlands en in Paradiso, waar ze bewees klaar te zijn voor het grote werk. Als de voortekenen ons niet bedriegen is dit verplichte kost voor de eindejaarlijstjes van de diverse muziekcritici. Nou rekenen wij ons, bij de Delftse Muziek Projecten, daar ook toe dus hebben we eens goed geluisterd naar Real Life, de eersteling van dit verse trio uit Connecticut. Tot slot nog even 'We Don't Own It' memoreren, dat het album heerlijk rustig afsluit, zonder in R&B te verzanden. 'The Ride' en 'Flushed Chest' klinken mij net iets te vlak maar er hadden best meer dan tien songs de eindstreep van ‘Real Life’ mogen halen. Hoewel dat wellicht geleid had tot Norah Jones pastiches, terwijl ik juist gecharmeerd ben van de Indie-achtige scherpe kantjes van Joan’s stem. De CD verzandt nergens in platte nostalgie en met name de blues in haar muziek zorgt voor een tijdloos karakter. Joan wordt een hele grote en dit is waarschijnlijk de laatste kans om haar kleinschalig te bewonderen is. Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en vrijdag even gratis bij Velvet binnenlopen. A Living Blues Xperience in Theater Flora DMP presenteert met trots een levende blueshappening in De Flora: Zaterdag 4 november, de zaal gaat open om 20.30 uur en de Xperience begint om 21.00 uur. De toegang is € 10,00, voorverkoop bij 't Kaartenhuis, Platenmanneke, Sounds en Velvet. De Flora is gevestigd aan de Verwersdijk 1 in Delft. Livin’ Blues maakte van 1967 tot 1975 vijf albums en scoorde drie hits. Als je Wang Dang Doodle, LB Boogie, Black Liza, en Spoonful nog kent, dan mag je 4 november wel in je agenda noteren. Livin’ Blues is terug, letterlijk èn figuurlijk want begin oktober stonden ze nog in Moskou. “De reis was een kleine hel maar alle doorstane ongemakken werden ‘s avonds ruimschoots goedgemaakt door de goedgevulde zaal met warmbloedige russen.” Zo lezen we in het reisverslag dat Nicko Christiansen voor het AD maakte. “Metershoge posters op het Rode Plein.” Livin’ Blues staat in het voormalige Oostblok nog steeds te boek als een levende legende. Kwartet Boerenkapellen in de Wending Op Zondag 22 oktober is er een heuse boerenkapellenhappening in De Wending. De zaal is geopend om 13:00 uur en de happening duurt tot 18:00 uur. De toegang is gratis. De Wending is gevestigd aan de Raamstraat 67 in Delft. De optredende boerenkapellen zijn de Graspiepers, ‘t Zootje, Band Zonder Maat en de Drumgabbers. Deze gezelschappen zullen de bezoekers verblijden met hun salsa, drums en hoempapa! In de pauzes wordt er disco gedraaid. Blaasgroep de Graspiepers De Graspiepers is opgericht in 1987 door een aantal enthousiaste muzikanten en bestaat uit een wisselend gezelschap van 7 heren en 5 dames. De Graspiepers spelen op bruiloften, jubilea, festivals, braderieën, carnavals en andere partijen. De Graspiepers treden niet alleen op in Delft, maar ook in de rest van de wereld. Zo speelden zij al twee maal in Lloret de Mar in Spanje en binnenkort mogen ze er nog een aantal festiviteiten opluisteren. De Graspiepers zoeken overigens nog enkele leden, vooral trombonners en trompetters. De naam Muziekmakerij 't Zootje is na elf biertjes spontaan ontstaan. Sinds de oprichting in november 1983 een begrip in Delft en omstreken. Ook al doen ze hun naam wel eens eer aan en is een biertje hèt handelsmerk, ’t Zootje blijft keihard werken om de succesformule te continueren en om telkens weer een "ijskoude zaal" in een uitzinnige feeststemming te brengen. Dat is en blijft het uitgangspunt van Muziekmakerij 't Zootje. Voor boekingen van 't Zootje kunt U contact opnemen met de secretaris, Raymond van Raavens. Telefonetisch: 06-126 127 08 of digitaal:www.tzootje.nl Band Zonder Maat BZM is nog op zoek naar trompettisten! Voor inlichtingen over lidmaatschap en/of boekingen van de Band Zonder Maat kunt U contact opnemen met de secretaris, Rien Vlek. Telefonisch (015 – 2622377) of breedband: www.bandzondermaat.nl Boerenkapel de Drumgabbers Abigail & Chris openen het podium van ‘t Koetshuys Abigail & Chris Nieuwe CD Happy Elf De bekende Delftse multi instrumentalist Jeroen Elfferich brengt al jaren CD’s uit onder de naam Happy Elf. Zijn tiende verscheen onlangs onder de naam Together. Ondanks die naam is het toch weer een soloproject. De CD is inmiddels al gedraaid op KINK FM, Radio West en andere lokale zenders. Ook heeft hij bij deze zenders interviews gegeven over het nieuwe album dat gevuld is met swingende Electro pop. De stijl van Happy Elf doet sterk denken aan die van bands uit de jaren 80. Vette analoge synthesizer geluiden, drumcomputers, gitaren en wanhopige vocalen. Gevraagd naar de plaat en zijn verhaal vertelde Elf dat zijn invloeden zelfs nog verder terug gaan in de tijd, nog voordat Robert Fripp van simfonisch overstapte op Frippertronics: King Crimson - In the court of the Crimson King uit 1969. Zijn site bij myspace.com is een groot succes en over de hele wereld wordt zeer enthousiast gereageerd op zijn muziek. Op het nieuwe album staat dan ook een ode aan deze site. Het nummer heet My myspace.com en wordt her en der al omschreven als een regelrechte culthit. Je kan het zelf beluisteren via de site van zijn platenmaatschappij, waar de CD gratis te downloaden is: www.wmrecordings.com Vlaanderen klaar voor 6e jaar Open Podium
Op zondag 1 oktober gaat het 16e seizoen van het Open Podium van Café Diner Vlaanderen van start. Iedereen die iets kan op het gebied van kleinkunst is van harte welkom om zijn/haar act te laten zien. Inmiddels bekend in de regio! Tientallen acts zullen zich komend seizoen presenteren aan het Vlaanderen publiek. Cabaret, popsongs, stand-up comedy, pantomime, gedichten, dans, toneel, acrobatiek of lekkere, vette smartlappen zingen…alles mag en alles kan. Een prima gelegenheid om iets uit te proberen met je band, te horen of je cabaret act nou echt zo leuk is als je moeder zegt. Maar ook een kans om eens lekker uit je dak te gaan, met het uit volle borst zingen van jouw favoriete lied. Kortom…doe mee! Geluid en licht is aanwezig. RIF opent het seizoen in Muziekcafé De Kurk!!
Resistance Is Futile (RIF), een allround coverband met Delft als thuisbasis, zal donderdag 28 september het muzikale seizoen van De Kurk openen. Elke laatste donderdag van de maand wordt er een band geprogrammeerd met medewerking van Tony’s Acts & Artists, bekend van het Jazz- en Bluesfestival en andere muzikale activiteiten in Delft. RIF bestaat uit 7 personen, met in de schijnwerpers twee bijzondere zangeressen. Zij worden hierbij aangevuld door 5 uitstekende muzikanten. Het repertoire bestaat uit verrassende covers van pop tot rock. Meerstemmige zang, solide muzikale ondersteuning en een enthousiaste presentatie zijn de basis, met een geluidsman als vast bandlid voor een professionele sound. Resistance Is Futile, you will be entertained, met een vette knipoog naar Star Trek. Aanvang 22.30 uur, toegang zoals altijd gratis. Splendid afsluiter Skatejam
Naast het goed ontvangen eerste album (Splendid, 2004) staat de Haagse formatie tevens bekend om zijn uitstekende livereputatie. Niet voor niets ontving Splendid in 2005 de prijs voor beste Haagse live-act. Ruim 7000 fans dansten tijdens Koninginnenach 2005 volop mee op de muzikale golven van Splendid. Zelfs VPRO’s 3voor12 sprak lovende woorden: “Haagse reggae rules en kan zich meten met het beste wat Nederland in dit genre te bieden heeft.” Splendid oogstte ook veel lof door het Wilhelmus in een relaxed reggaejasje te gieten, ter ere van het 25-jarig jubileum van koningin Beatrix. Het leverde de band de nodige airplay op bij de landelijke media. De oplettende luisteraar kent ook de fantastische cover van When The Lady Smiles, veruit de leukste bijdrage op de Golden Earring Tribute, die vorig jaar verscheen. Ook in het buitenland bestaat groeiende interesse voor Splendid. Zo speelden de zeven heren al meerdere malen in Frankrijk, onder meer op de wereldkampioenschappen surfen in Anglet en staat Splendid op de soundtrack van de Duitse snowboardfilm ‘Oklahoma’. In het najaar staan tours door Frankrijk, Duitsland en Portugal op het programma. Gevraagd naar De Plaat en Zijn Verhaal kregen we een lading enthousiasme over de DMP-burelen gestort. Splendid is met z'n zevenen en dus is het lastig om één plaat aan te wijzen. Dat begrijpen wij ook best en omdat het de roots van de band zo mooi weergeeft volgen hier in willekeurige volgorde wat all-time favorites ... "Based On A True Story van Fat Freddy's Drop, een Nieuw-Zeelandse band, totdat we ze een paar maanden terug in Amsterdam live zagen en bleek dat ze zonder drummer en bassist spelen. De helft van de live-band komt dus uit een doosje. Maar die plaat is lekker!" "Verder draaien we altijd veel nieuwe dingen, van Duvel Duvel tot Sergent Garcia en raken we altijd goed in de stemming van vette ouwe Rocksteady-plaatjes, waar onze vaste DJ Alex Montaya er heel veel van heeft! Onze roots zijn net zo verschillend als wij zelf zijn." aldus Bart Janssen, de toetsenist. "Ik ben begonnen als een groot Beatles-fan en werd op mijn veertiende gegrepen door de funk en soul toen ik Curtis Mayfield en Trouble Funk op Parkpop zag. (Zo mag ik het graag horen, Soulman RED.) Curtis Live! van Curtis Mayfield en Revolver van The Beatles zijn nog steeds mijn twee favoriete platen. Maar anderen in de band hebben daar weer helemaal niks mee.. We hebben wel alle zeven een crush on reggae!" Verder is een groot deel van de band beinvloed door North Sea Jazz, "waar we allemaal al op hele jonge leeftijd naar binnen sneakten om ons te vergapen aan al die waanzinnige muzikanten, de geweldige muziek en het publiek van over de hele wereld. De sfeer in die dagen was zo goed en zo veel anders dan het sponsorfeestje wat het nu geworden is. Ik kan me herinneren dat ik tijdens de jam-sessie na afloop in het Bel-Air hotel als klein pikkie op 1 meter afstand van Art Blakey's hi-hat in kleermakerszit volledig ben gegrepen door de meesterlijke performance die mr. Blakey gaf op zijn drumstel en alles daarom heen wat maar geluid wou maken. Dat zijn onvergetelijke momenten!" Waarvan acte, dat wordt zondag een prettige nabespreking! De nieuwe CD ‘Rebirth’ is op hemelvaartsdag 2006 gepresenteerd in het Paard. In een uitverkochte grote zaal overtroffen de mannen van Splendid de verwachtingen van pers en publiek. Het werd een onvergetelijke avond: rijen voor de deur, tropische temperaturen en het dak er af! Na enkele opnames in het Haagse Theater Diligentia, werd er uiteindelijk voor gekozen om de plaat in de StuStuStudio af te maken. Splendid heeft zich voor de productie met name laten bijstaan door Thijs de Melker (Raggende Manne), maar ook Sander van Herk (Goede Doel), Henk Koorn (Hallo Venray), Remco Prins (Burma Shave) en Sven Figee (Anouk) hebben hun aandeel in de productie gehad. Bij Musicfrom.nl heet het: “Het prettig in het gehoor liggende bandgeluid doet direct denken aan Steel Pulse en het Nederlandse Beef. Al met al komt het album zeer volwassen over, is het zeer professioneel gemixt en geproduceerd en geen moment vervelend.” Al met al is het een consistent album waarop Splendid overtuigend aantoont zich ontwikkeld te hebben tot een band van formaat. Een CD waar je vrolijk van wordt en die je steeds weer opzet. Relaxte beats, zonnige blazers en kritische teksten zorgen voor een zomers geluid. .CD presentatie Annatar in Speakers
In maart 2002 nam Annatar hun eerste officiële demo in Schiedam op, met titels als Mazes in a Mind, Remember en Betwixt the Peaks. Op deze demo is voormalig leadzangeres Elisabeth Cordia te horen. En sinds vorige week is er dus de nieuwe demo, Quest for Reality, met daarop vijf tracks. Annatar bestaat uit Madicken de Vries (Zang), Mischa van der Hout (Slaggitaar), Johan van Heusden (Sologitaar), Bram Quettier (Drums), Alex van den Heuvel (Bas) en Wietse Braam (Synthesizers). Ondanks dat het geluid niet optimaal was in Speakers, wist Annatar wel te overtuigen met een goede afwisselende set en leuke show elementen. Madicken heeft een grandioze stem waar menig zangeres jaloers op zou zijn. De slaggitaren beukten gigantisch en ik hoor een jaren 60 fuzzy achtige sound in de solo’s. Iets meer samenspel (denk aan rifjes gespeeld in tertsen of kwinten) zou het allemaal nog wat spannender kunnen maken. Maar zoals gewoonlijk staan de beste stuurlui weer aan wal of beter gezegd voor de radio. Songs als Perception, Quest for reality en slotstuk My world staan als een huis. Al met al was de CD presentatie van Annatar zeker de moeite waard en ik zal dan ook regelmatig aandacht aan ze besteden in mijn hardrock programma SOUND OF THUNDER, dat iedere dinsdag van 19.00 uur tot 22.00 uur te beluisteren is op www.lonradio.nl Waardig slotakkoord Doelenpleinconcerten De spits werd voortreffelijk afgebeten door het Rikkert Meilof Trio. Een drietal dat elkaar precies die ruimte geeft om elkaar te versterken in het Nederlandstalige luisterlied. Bijzondere, op het eerste oor eenvoudige teksten van Rikkert Meilof zelf, met sublieme begeleiding van de percussionist Ruud Souhouka en bassist Joost van der Graaff.
De eer om het seizoen af te sluiten was aan, zoals aangekondigd door presentator Frank van Olmen, “nieuw Delfts talent” Polle Eduard Unplugged. Ondanks deze opmerkelijke status als nieuwkomer behoeft de muziek van dit Delftse icoon geen verdere toelichting. Het publiek vrat iedere centimeter van het zeer goed spelende kwartet, waarbij Frank Papendrecht (bas), Beau Wassenbergh (drums) en Jaap de Jonckheere (gitaar) zeker niet onvermeld mogen blijven. In het voorlaatste liedje spontaan aangevuld met een welverdiende mondharmonica solo van de eerder genoemde Leon Brock. Een waardige afsluiting van het seizoen Doelplein concerten, waarbij Delft aantoont cultureel veel talent te bezitten en waarbij het Delftse publiek niet vergeten mag worden, voor haar belangstelling voor Doelenplein concerten van 2006. Het terras seizoen van 2007 mag wat DMP betreft direct beginnen! Mercy, de nieuwe CD van Polythene Mac is uit Tijdens het Jazz Festival van 2006 werd in Café De Joffer de nieuwe CD van Polythene Mac gepresenteerd. Aanvankelijk stond de band op het buitenpodium gepland maar door de wateroverlast werd er naar binnen verhuisd. Een geluk bij een ongeluk want in de kroeg komt het nieuwe werk van de band het best tot zijn recht. Want ook Mercy is niets anders dan Polythene Mac aan 't werk. Mercy is begonnen als een project en laat zich beluisteren als de wedergeboorte
van een band. Billy Deary (leadzang en gitaar) en Phil Jones (keyboards
en harmonica) spelen al jaren samen als Blue North. Het duo maakt daarnaast
ook al meer dan tien jaar muziek met Willem Zantman (zang en bas) in
verschillende formaties. Bands luisterend naar illustere namen als Soul
Doubt, Bad Liver en De Jofferats. In 1999 werkte het basistrio samen
met Mick Grashuis aan een solo CD van Willem en het klikte. Dus werd
Mick gevraagd als drummer en besloten als band verder te gaan. Doelenplein gaat Dellufs Zondag de 13e kunt u op het Doelenplein weer volop genieten van Delfts muzikaal talent. Duo Jan & Ron, op gitaar en accordeon, twee oer-Dellufse oudere jongeren. Voor de muziek die ze spelen maakt dat echter helemaal niks uit. Jan van Dijk speelt gitaar en verschijnt tegenwoordig in steeds meer Delftse formaties als mede- of gastspeler. In Ron van Schaijk heeft hij echt een topmaat gevonden. Ron is een jongen die speelt op gevoel. Noten leest hij niet, maar hij weet wel altijd de juiste toetsen op zijn accordeon te vinden. Samen spelen ze blues, evergreens, pop en oud-hollandse meezingers. Ze spelen eigenlijk alles voor een heerlijke zondagmiddag. En wie weet ontstaat er zo maar spontaan nog een afsluitende set waarin ze gewoon met zijn vieren nog wat doen.
Aanvang 16.00 uur stipt, einde rond 19.00 uur.
De groep ontstond in 1998 in Den Haag toen gitarist Dennis van Leeuwen met zijn bandje optrad in de strandtent van Dinand Woesthoff. De rest van het succesverhaal met compleet uitverkochte zalen als het Rotterdamse Ahoy’ en de Amsterdam Arena is algemeen bekend. Vorig jaar speelden ze onder andere op het Almeerder strand voor 30.000 man en tijdens het Haagse Beatstad festival. Alle voortekenen voor een unieke ervaring, om de band in een intieme zaal als Speakers te kunnen zien, waren dus aanwezig. Toen de mannen dan eindelijk het podium betraden, was het publiek al in de juiste stemming. Kane opende met één van de nieuwe nummers, het vrolijke Yeah Yeah Yeah. Het publiek reageerde nog wat afwachtend, maar dat veranderde bij het tweede nummer Something To Say compleet. Speakers ging loos. Het volgende nieuwe nummer Wish You Well pakte me een stuk minder, maar had wel een stevige groove. Nu heb ik daar als echte Soulman helemaal geen bezwaar tegen maar het is natuurlijk wel dé manier om de zaal leeg te laten stromen. De indruk die nu bleef hangen was: “Heftig concert, de mannen van Kane hadden er duidelijk zin in en de uit het hele land toegestroomde fans hoorbaar ook, maar veel te kort”. De nieuwe nummers die Kane deze avond liet horen, klonken stevig en gaan terug naar de sound van het eerste album. Daar is helemaal niks mis mee, jammer dat het concert op het Malieveld samenvalt met Westerpop. Want als we dan toch mogen kiezen blijven we natuurlijk lekker in Beatstad Delft. Wil je hierop reageren of heb je zelf een tip voor de Delftse Muziek Pagina, mail dan naar delftmusicprojects.nl Doelenplein doen de duo's 2 x 2 is een heleboel mooie muziek! Ditmaal zijn er twee duo’s geprogrammeerd namelijk Chris & Abigail en Blue North. Kortom een middag van 16.00 tot 19.00 uur om je vingers bij af te likken. Deze Delftse Duo’s zijn te boeken bij Tony’s Acts & Artists. Opening Nederbeat Expositie In aanwezigheid van bandleden van Di-rect, Q65 en Urban Heroes is afgelopen zondag de Nederbeat expositie geopend in RockArt Galerie. De officiële openingshandeling werd verricht door radiopresentator Erik de Zwart, die de originele mengtafel onthulde. Het Mixing Console werd onlangs aangekocht door RockArt, het kostte de Hilversumse Soundpush Studio in 1966 450.000 gulden. Een gigantisch bedrag, zeker voor die tijd! Een indrukwekkende lijst is door de jaren heen op deze machine gemixt. De beroemdste opname is Venus, de nummer 1-hit van Shocking Blue. De ‘sound’ van de mengtafel werd door iedereen geroemd en vele artiesten volgen. Onze eigen Tee-Set heeft er ‘Ma Belle Ami’ opgenomen. Ook After Tea met Polle Eduard en de Golden Earring maakte er vaak hun sound mee. In 1979 kopen Eddy Koetsier en Ad Bos de mixer om in Friesland de Blue Tape Studio te beginnen. Zij nemen veel van hun eigen muziek op, o.a. met Jan Akkerman en Kaz Lux. Maar ook folkgroepen als ‘Perelaar’ en ‘Turf’ of Ierse artiesten zoals Barry Moore zijn vaak te gast. Sinds 1990 staat het apparaat bij Ad Bos in de huiskamer, hij deed het technisch onderhoud waardoor de prestaties nog wat verbeterde. Maar gaandeweg is de tafel eigenlijk een museumstuk geworden. De expositie aan de Zekkenstraat 42 in Hoek van Holland loopt nog tot 1 oktober. Openingstijden: donderdag t/m zaterdag van 13.00 tot 17.00 uur, entree € 3,50. Onderschrift bij de foto van de officiële onthulling door Erik de Zwart (links) en Jeroen Trimbos van de stichting Nationaal Popmuseum (rechts). Als je deze plaatst (to do list, UP ;-) graag de naam van de fotografe vermelden : Moudy de Jong. De muzikale erfgenamen van Zappa Uniek dubbelconcert in Flora!
De andere gasten zijn wel bekend want ze presenteerde vorig jaar hun eerste CD in Flora. Het album Zapzurditiez werd in eigen beheer uitgebracht. Hierna nam de bekendheid van Cuccurullo Brillo Brullo razendsnel toe. "We krijgen zelfs aanvragen uit Japan en Zuid-Afrika," vertelt bandleider Reinier Parengkuan trots. Het eerste wat opvalt aan deze band is natuurlijk de naam. "Cuccurullo Brillo Brullo is mijn favoriete bootleg van Zappa”. Verder geven de Cuccurullo’s op geheel eigen wijze een rhythm & blues-achtige draai aan de muziek van hun grote voorbeeld. In september 1998 deden ze hun eerste grote optreden op de Zappadag. Daarna stonden ze tijdens de Zappanale in Duitsland met een oud-bandlid van Zappa, zanger Ike Willis, op het podium. De samenwerking met Willis verliep zo goed, dat hij er wel wat in zag om vaker iets met Cuccurullo te doen. Inmiddels staan er drie concerten gepland in oktober en dan speelt Ike weer mee. Zaterdag in Flora worden er eerst twee nieuwe bandkleden gepresenteerd. Aanvang 8 juli om 8 uur, als er nog kaarten te krijgen zijn kosten ze 12,50 aan de deur. Wereldprimeur Pulse DVD van Pink Floyd voor Delft Apollo bioscoop mag op 6 juli al de nieuwe DVD van Pink Floyd vertonen. De officiële releasedatum is 10 juli, de toegangsprijs €5,=. Na afloop is de DVD (ook als eerste ter wereld) te koop bij Velvet Music. Bij aankoop van de DVD krijg je op vertoon van je bioscoopkaartje € 5,= korting. De bioscoop is dan dus gratis. Verder ligt er een collectors item voor je klaar, dat zelfs voor DMP geheim moest blijven. De langverwachte DVD Pulse is een unieke uitgave, vanwege de allereerste integrale audiovisuele opname van Floyds live-uitvoering van hun legendarische album Dark Side of the Moon. De dubbel-DVD bevat het optreden in Londen tijdens de Division Bell Tour van 1994, met daarnaast exclusieve beelden van achter de schermen en andere extra’s. Shine On You Crazy Diamond, Another Brick in the Wall en Learning To Fly zijn enkele klassiekers die op disk 1 staan, evenals nooit eerder uitgezonden fragmenten zoals ‘Bootlegging the Bootleggers’. De tweede helft van het optreden brachten David Gilmour, Nick Mason en Rick Wright het fameuze album in zijn geheel ten gehore, dit is op disk 2 van Pulse te zien. Pulse geeft de essentie van Pink Floyd op levendige wijze weer, als live-band en als visueel spektakel. Beide kwaliteiten werden nog eens bevestigd tijdens het historische optreden op Live 8. Record aantal
deelnemers op
Politieke Markt Afgelopen maandagavond vond de tweede Politieke Markt in het stadshuis plaats. Natuurlijk waren wij van DMP er ook, sterker nog met maar liefst drie man! Dat cultuurminnend Delft graag gehoord wil worden blijkt uit het feit dat het aantal deelnemers het aantal bezoekende raadsleden ruimschoots overtrof. Meer dan 42 organisaties grepen de kans zich te presenteren bij de belangstellende (nieuwe) raadsleden. De raadsleden die aanwezig waren kregen dus ruime aandacht. Wellicht kunnen volgend jaar ook de wethouders en burgemeester worden uitgenodigd om een evenwichtige markt te formeren. Vanzelfsprekend werd er nauwelijks gelobbyd of over subsidies gesproken. Het ging er om Delft (politiek en ondernemend) op de (inter-) nationale markt/kaart te zetten. Wij als DMP willen Delft met al z’n muziektalent Voor de deelnemers was er voldoende ruimte om elkaar te ontmoeten, het leek vaak op een reünie. Dit laatste is belangrijk om samenwerking te genereren, die zo hard nodig is om Delft echt op de kaart te zetten. Voor muziek is DMP daar een goed voorbeeld van, maar voor alle organisaties, die vaak uit vrijwilligers bestaan, kan samenwerking tot een zekere kwaliteitsverbetering lijden. Nieuwe CD
van the Dime
goed ontvangen Begin dit jaar stond Bas Nederlof met zijn 19 jaar als redder van de blues op de cover van Guitar Player Int. Eind april werd de CD van the Dime gepresenteerd en daarnaast maakt dit aanstormend talent graag tijd vrij voor jamsessies. Volgens eigen zeggen omdat “hij de vrijheid zoekt en nog meer gevoel in zijn spel wil leggen”. Wie hem en zijn Fonkee Rookies eens aan het werk wil zien kan op een willekeurige donderdag naar Pier 32 aan het Haagse Zuiderstrand rijden of a.s. zondagavond in de Joffer terecht. The Sheer sluit serie Velvet in-store concerten af Naast hun vrolijke britpop repertoir was er zelfs nog tijd voor wat verzoekjes. Goed om te horen dat hun nieuwe plaat (Feel the Need) zeker niet onderdoet voor de eerste (Keyword is Excitement). Na afloop namen ze uitgebreid de tijd om met hun fans te praten. Vandaag staan ze op Texel, 17 juni op Trailerpop in Rotterdam en volgend weekend op Parkpop. Voor wie ze vorig jaar op Westerpop gemist heeft, pak die kans! CD presentatie Jazz Centre Ville De zwoele nachtclubachtige muziek nummer roerde zichtbaar en de bossanova’s deed eenieder bewegen op z’n stoel. Het plezier straalde er vanaf. De bekende jazz-songs zijn goed gearrangeerd waarbij de muzikanten absoluut tot hun recht komen. Samen met Maxim Baghuis (piano) componeerde zij ook eigen songs. Hiervan staan er vier op de cd. De middag werd gepresenteerd door Bill Baker van de Bill Bakers Big Band en georganiseerd i.s.m. Tony’s Acts & Artists. Margreet en Maxim richtte Jazz Centre Ville in 2001 op. Na een jaar hadden zij zo ongeveer hun eigen stijl ontwikkeld op nummers van Duke Ellington en George Gershwin. In 2003 verscheen een demo-cd voor promotie doeleinden en nu dan de debuut-cd. De band bestaat verder uit: Erik Albjerg op contra bas; Julius Schulz op drums; Wim Ninaber op saxofoon en klarinet en als gast Erwin Beijersbergen op gitaar. In de pauze werden de CD’s verkocht, vanwege het grote animo moest er een extra verkooppunt worden aangesteld. Met recht een CD om trots op te zijn. Zelden zo’n gitaarrijke band gezien die alleen maar hits speelt en alles met een aanstekelijk enthousiasme. Drie gitaren op rij, Tim, Tom en Dag, met een als Animal meppende drummer en een lekker strak spelende bassist. Voor het gemak heten de laatste twee Fred. De plaat en zijn verhaal Waar kan je dit nieuwe Delftse Muziek Project beter beginnen dan bij dé autoriteit op plaatgebied: ’t Platenmanneke. In 1972 begonnen als groothandel onder de naam Kollaart & Co (Martin Kollaart en Billy Plaatje, dat verzin je niet, Co heette echt zo ;-) en inmiddels al bijna 30 jaar als vinylspeciaalzaak. Wie op internet googelt op ’t Platenmanneke komt vrijwel direct op een hifi-forum terecht of op e-bay, waar de liefhebbers van het zwarte goud doorverwezen worden naar de Voldersgracht. Als je daar binnenloopt bruist het enthousiasme je tegemoet. Op de vraag waarom de LP aan een comeback bezig is volgt een onverwacht antwoord: "Stilte". Niet dat Martin opeens sprakeloos is maar vanwege het prachtige verstilde geluid uit de groeven. De stilte is tussen de dynamiek van de muziek duidelijk hoorbaar. Een CD kent het signaal van 0 db niet eens, dat de nuance tussen die nulletjes en eentjes wegvalt is dus niet vreemd. Vermeldenswaardig: de nieuwe plaat van Johan (de Hoornse band) wordt als LP uitgebracht. Je krijgt er dan de CD gratis bij, makkelijk voor op reis. Gevraagd naar de favoriete plaat van Martin kon hij niet kiezen tussen Miles Davis’ Bitches Brew (waarvan waarschijnlijk nog een CD-tje uit 1986 in de Voldersgracht ligt omdat de digitale versie zo bedroevend klonk dat die uit het raam gekieperd is) en Modern Cool van Patricia Barber. Ik had echt mazzel dat Martin die LP niet kan verkopen omdat er een slag in zit. Zodoende mocht ik hem over het sound system van Mr. Platenmanneke beluisteren en inderdaad de passie druipt ervan af. Muziek zoals muziek bedoeld is en dat is wat we willen! Talent for Sale 2006 Muzikale talenten kunnen zich weer aanmelden voor de 3e editie van hèt talentontwikkelingsproject van Delft. Het project is er met name op gericht om acts de gelegenheid te geven onder professionele begeleiding in de studio te werken aan hun muzikale ambities. Grijp die kans op gratis studiotijd in Studio 52°. Alquin klinkt nog steeds als ... Alquin Blue Planet, de laatste CD van Delfts bekendste band is het gedroomde vervolg op Best Kept Secret, het laatste studio album uit 1976. Ook na 30 (!) jaar klinkt het nog allemaal bizonder Alquin en dat is uiteindelijk wat elke fan wil horen. Ferdinand Bakker en consorten zijn ook niet naar iets nieuws op zoek gegaan, integendeel! Dezelfde band, alleen bassist Walter Latupeirissa (speelde o.a. met Snowy White) is nieuw, dezelfde instrumentatie, dezelfde oefensessies. Spelen en opnemen, gecombineerd met de techniek van deze tijd; zo begon de "herstart" van Alquin in 2003. En het resultaat mag er zijn: een uitstekende CD met 13 gloednieuwe tracks en één "oude". Het nog niet eerder uitgebrachte Signapore Connection, dat al dateert uit de jaren '70. Het meest verrassende nummer vind ik echter Cherise, vol met muzikale verwijzingenen naar het (Alquin) verleden. Een ander hoogtepunt is zonder twijfel Terror Eyes, een zeer afwisselend en sfeervol nummer dat in twee gedeelten uiteen valt. Met name het tweede gedeelte, met het sterke ‘riots on the street – nothing on tv – silence on the radio’-refrein, is ijzersterk. Mooi is ook die prachtig geplaatste stilte gevolgd door die kippenvel veroorzakende saxofoonsolo. Absoluut een nummer om iedere zaal plat te krijgen. Blue Planet is over de hele linie een prettige en sympathieke reisgenoot. Onderweg naar verre oorden en blakend van zelfvertrouwen. Alquin is niet zomaar terug, Alquin is nooit weg geweest! |