Verzamelde Pollemieken

Warming up
niet uit de Delftse Post van 22 feb. 2008

Op routine spelen ontstaat als je lang meedraait, b.v. als muzikant. Toch moet je er altijd voor zorgen dat het er niet van af straalt. Als je al heel lang je kunstje doet, uiteraard steeds vernieuwend, dan bouw je zoveel routine op dat het vaak lijkt of alles vanzelf gaat. Toch staat voor mij de dag voorafgaand aan het concert altijd in het teken van een lange warming up. Hoe onbelangrijk het optreden ook lijkt, ik ben er altijd al uren van te voren mee bezig, gewoon omdat ik dat nodig heb.

Je kan dus zeggen dat elk optreden, waar dan ook, voor mij altijd belangrijk is. Ik vind dat ik me niet kan permitteren er met m’n pet, en die draag ik vaak, naar te gooien. Gelukkig helpt die routine me dan om behoorlijk zeker van mezelf te zijn. Die warming up is voor mij van groot belang om scherp het podium op te stappen.

Blues Cruise
niet uit de Delftse Post van 15 feb. 2008

DMP organiseert zaterdag een Blues Cruise. Canal Hopper vaart mee op de golven van het Koninck Blues Festival. Laat even per mail weten waar je wilt aanmonsteren. Dan kunnen we een beetje inschatten hoeveel watercabrio's we in moeten zetten. Maar om met Drs P te schrijven, reageer snel want stap niet in deze volle boot.

De planning is met twee boten te gaan varen, officieel zijn dat 16 man. Bij grote belangstelling worden de andere twee bootjes ook ingezet maar dan moeten we nog twee schippers en twee crowd managers zien te vinden. Omdat we Danny Bryant's Red Eye Bluesband niet willen missen, vertrekken we a.s. zaterdag om 14.30 uur vanaf het Stationsplein.

Billy Bluesman

Nederpophelden
niet uit de Delftse Post van 8 feb. 2008

Nog drie weken zal de expositie  “NEDERPOPHELDEN, pioniers van de Popmuziek in Nederland 1960-1970” in Museum RockArt te zien zijn. Velen gingen u inmiddels voor en de reacties waren weer zeer positief.

Mocht u nog niet in de gelegenheid geweest zijn om de expositie te komen bezichtigen dan kunt u nog tot en met 2 maart op woensdag-, donderdag-, vrijdag-, zaterdag- en zondagmiddag van 13.00 tot 17.00 uur terecht.

Sportschool
niet uit de Delftse Post van 1 feb. 2008

Al meer dan 25 jaar ben ik regelmatig in de sportschool te vinden om m’n lijf een beetje in vorm te houden. Allerlei oefeningen helpen mij om dat te te bereiken.

Soms, in mijn enthousiasme, vergat ik wel eens dat het beter geweest zou zijn een bepaalde oefening die dag niet te doen. Het gebeurde regelmatig dat ik, tijdens een optreden, plotseling met zware kramp in m’n onderarmen stond en geen noot meer kon spelen. Wel lullig hoor!

Kopijperikelen
niet uit de Delftse Post van 25 jan. 2008

Jammer voor de Delftse podia èn bandjes en de lezers, die hun info op het muzikale vlak graag compact gepresenteerd zien zo vlak voor het weekend. Maar als de Delftse Post onze kopij niet plaatst, ga ik op woensdagavond iets leuks doen.

Voorlopig blijf ik de info zoals ik die op de DMP-site ga zetten gewoon insturen, aan de redactie de schone taak om ze tot pasklare kopij te redigeren. Als jij graag je steentje bij wil dragen aan Delft Live kan je hier reageren, waarvoor dank!

Billy heeft de Blues, Silly Soulman.

Bedroom-mate
niet uit de Delftse Post van 18 jan. 2008

Er zijn van die periodes, althans daar heb ik “last” van, dan barst ik van de inspiratie. De ene na de andere melodie ontwikkelt zich in m’n hoofd en ik ben constant bewapend met m’n mobile minidiscrecorder om maar zoveel mogelijk fragmenten te registreren.

Naast m’n bed staat een gitaar en ligt een kladblok voor eventuele tekstideetjes. Het kan dus gebeuren dat ik midden in de nacht m’n gitaar pak en een opname maak, je weet het maar nooit.

Niet te stoppen
uit de Delftse Post van 11 jan. 2008

Goede voornemens, elk jaar weer maar hoe lang hou je het vol? Op 9 januari 2003 vond ik het tijd worden om voor de zoveelste keer te stoppen met roken. Wat de andere voornemens dat jaar waren ben ik vergeten.

Vijf jaar later, kan ik zeggen "Ik heb echt nooit meer een sigaret aangeraakt sinds die dag". Voor dit jaar heb ik niks kunnen bedenken. Gewoon doorspelen is geen voornemen maar een must!

Een mens van een dag
uit de Delftse Post van 4 jan. 2008

Voorop gesteld, ik heb geen hekel aan ouder worden. Maar als, met een bepaalde regelmaat, goede vrienden je ontvallen moet ik er niet aan denken om stokoud te worden.

Met familie en een huisvriend vierden we eerste kerstdag. Twee dagen later is deze vriend niet meer ontwaakt, terwijl er niets aan de hand leek.
“Je bent een mens van een dag” is een bestaand gezegde. Ik begreep dit nooit, nu helaas wel!

De laatste dagen
uit de Delftse Post van 28 dec. 2007

Nog een aantal dagen en ook 2007 verdwijnt in de boeken. Is het geworden zoals we ons dat hadden voorgesteld of kan je alleen maar hopen dat het je wensen benadert?
2008 binnen bereik en ook daarin hopen we weer met z’n allen geluk, plezier en gezondheid  te vinden voor ons zelf en allen die ons dierbaar zijn.
Ik wens iedereen een positieve instelling toe en hoop vooral op verdraagzaamheid.

Was het echt zo koud?
uit de Delftse Post van 21 dec. 2007

Van een goede vriend kreeg ik een leuke kaart op m’n verjaardag. De kaart bevatte een gesproken geluidfragment waaruit bleek dat de winter van 1947 de strengste van de 20e eeuw was.

Ik kan het niet aan m’n ouders vragen want die waren op dat moment in Indonesië, waar ik in december van dat jaar geboren werd. In februari van dat jaar werd er ook nog een elfstendentocht verreden die gewonnen werd door Jan van der Hoorn.

Nu & DaNN
niet uit de Delftse Post van 14 dec. 2007

Dan nu een stukje DaNN. Neem Ierland bijvoorbeeld. “Het regent er veel en het leven speelt zich voor een groot gedeelte af in de kroeg."

"Een meeslepende maat, een glas vol Guinness, gezang over gemis en over banale blijdschap. Het is levendig, ik hou van de muziek van het volk.”

Lokomotion
uit de Delftse Post van 7 dec. 2007

Dinsdag de hele dag besteed aan repetities en opnames voor de tv-registratie van de Top 2000. Lokatie was de Lokomotion in Zoetermeer. Leuke sfeer en veel bekenden gezien en gesproken.  s’Avonds voor 1200 man uitzinnig publiek, tenslotte de opnames.

Iedereen ging als een speer en zoals eerder gezegd mochten we een tweede lied, naar eigen keus uit de Top 2000, doen maar dat moeten jullie zelf maar ontdekken op 1 januari om 00.15 uur op de televisie.

Bandjarmasin
uit de Delftse Post van 30 nov. 2007

Tien jaar geleden vlogen Monique en ik naar Indonesië. Ik wilde graag op de dag dat ik vijftig werd in mijn geboorteplaats zijn. Bandjarmasin op Borneo, daar vierden wij samen mijn verjaardag op 2 december 1997.

Nu tien jaar verder, wijzer en ouder, zullen wij niet zo’n verre  reis maken maar ik zal zeker met mijn gedachten even terug gaan. Je wordt maar één keer zestig, toch?

Top 2000
uit de Delftse Post van 23 nov. 2007

Het jaarlijks terugkerend fenomeen de top 2000-verkiezing is weer in volle gang. Ook fans, vrienden en kennissen van mij zullen weer proberen hun steentje bij te dragen om “Ik Wil Jou” ergens tussen 1 en 2000 te krijgen.

Ik kan hen nu al verklappen dat ik tijdens de TV presentatie van de lijst, in de nieuwjaarsnacht, in ieder geval met dat lied mijn opwachting zal maken. Welk nummer uit de lijst ik ook zal doen is een verrassing.

Drank
uit de Delftse Post van 16 nov. 2007

Toegegeven, ik heb de geneugten van alcohol in het verleden regelmatig aan den lijve ondervonden. Maar als ik een bepaalde grens overschreed betaalde zich dat uit in de vorm van slordige optredens.

Aangezien je altijd, als performer voor een publiek, je 100% moet geven, werd alcohol iets voor na de show. Ik probeer me nog steeds daaraan te houden en merk dat het niet alleen voor m’n stem het beste is, maar voor de rest (van mijzelf ;-) ook.

Mississippi Blues vs Instrumental Nuggets
niet uit de Delftse Post van 9 nov. 2007

Voor het varend corso heeft de Delft Blue Cab-tain een aantal blues-cd's uitgeleend omdat het thema Delft Blues was. De aankleding van de Delftse Bluesboat werd geregeld vanuit de Kringloop en daar zijn de cd's ook keurig teruggebracht. Alleen zijn ze per ongeluk in de verkoopbakken terecht gekomen en dat was natuurlijk niet de bedoeling!

Toevallig kreeg ik er onlangs eentje retour omdat mijn naam er op stond. Maar de cd klopte niet met het hoesje, beetje jammer. Als je dit leest en je hebt toevallig één of meerdere van de volgende titels in je collectie, mail me even. Dan kan ik er een kopietje van maken, dat had ik eigenlijk al eerder moeten doen maar je weet hoe dat gaat: druk, druk, druk!

Verzamel-cd's: African Blues van World Music Network, Blues in Concert op het Ace label, Curtom Soul Trippin' vol. 1, Instrumental Nuggets vol. 1 & 2 en Mississippi Blues van Putumayo, waar ikzelf een aantal nummers achterop geschreven heb. Tenslotte nog de complimenten voor je exquise muzieksmaak, we moesten maar eens snel afspreken ;-).

Billy Bluesman

Delft doet de Doors            
uit de Delftse Post van 2 nov. 2007
  
Zet deze datum maar vast in je agenda: Delftse Muziek Projecten organiseert op 18 november een Doors Tribute in de Grote Zaal van Lorre. De band bestaat uit Derk Groen (gitaar+zang), Ab Tamboer (drums), Frank Papendrecht (bas), Polle Eduard (gitaar+zang) en Henri van den Bos (keyboards).

Het thema wordt "Touch Me" en Henk Robers (Peter Wolf & Sheepskin), Guus Mentink (Mixed Emotions), Bob Rijnders (Horse) en Gert-Jan Danenberg (Dann) komen ook een aantal Doors-klassiekers zingen.

Als support-act speelt Rock Morton, een prima band die zich tijdens een eerdere Super Sunday in de picture gespeeld heeft. Die mag je eigenlijk ook niet missen. De deuren gaan om 15.00 uur open, kaarten kosten slechts €7.

Hoe gaat ‘ie?
uit de Delftse Post van 26 oct. 2007

Hé ouwe vriend, het lijkt een eeuw geleden, dat jij en ik, onszelf een doel hadden gesteld.
Mijn komaf goed, de jouwe toen al beter, ik werd muziek, jij werd geld.

Ik zong en speelde, zolang ik maar kon eten, altijd gelukkig, ook al spaarde ik geen cent.
Jij ging studeren, de top heb jij beklommen, de rocker en de sjieke vent.

Weer even samen hier, zij aan zij.
Een toast op jou, een toast op mij.

Toeters en bellen
uit de Delftse Post van 19 oct. 2007

Als je al meer dan 40 jaar muziek maakt ontkom je natuurlijk niet aan af en toe omkijken. Mij gaat het absoluut niet om “vroeger was het beter” maar aan vergelijken ontkom ik niet.

Als ik zie wat sommige gitaristen aan effectenapparatuur meeslepen. Ik heb daar zelf ook aan meegedaan maar ben sinds kort terug bij de basis, zeg maar gewoon weer clean. Zonder toeters en bellen…….I love it!

Sunday Afternoon Jam            
uit de Delftse Post van 12 oct. 2007
  
Eind jaren ’70 had je op de Voldersgracht café “de Stadhouder” van Frits Tabbe. Dat was ook de tijd dat mijn single  “Ik Wil Jou“ uitkwam. De hoesfoto is daar bij de flipperkast gemaakt.

Een andere belangrijke gebeurtenis gerelateerd aan dezelfde Stadhouder waren de zondagmiddagsessies. Met o.a. Dick Franssen, Gerard Romeijn en Henk Robers, jamden wij terwijl alle uitgespeelde voetballers er hun biertje kwamen drinken. Altijd volle bak op zondagmiddag!

Hallo Fans
niet uit de Delftse Post van 5 oct. 2007

Fans zijn onontbeerlijk voor artiesten. Het begint natuurlijk al met familieleden die het eerste luisterende oor of ziende oog zijn en als het serieus wordt komen de fans van buiten de stad.

Fans kunnen je creatie vaak over de streep trekken op weg naar meerdere glorie. Echte fans huilen en lachen met je en zijn vaak een belangrijk aanspeelpunt waarbij je nieuwe creaties kwijt kunt. Echte fans zijn niet altijd een graadmeter maar wel onmisbaar.

DELFT Live
niet uit de Delftse Post van 28 sept. 2007

De derde zondag van september was de eerste editie van Crazy Sunday Afternoon in discotheek “Lorre” aan de Phoenixstraat. Derk Groen, Ab Tamboer, Frank Papendrecht en ik hadden ons opgeworpen als, daar gingen wij van uit, publiekstrekkers omdat ons optreden tijdens het jazz & blues weekend bij de “Joffer”  zeer goed was overgekomen. Een gelegenheids band derhalve die best vaker kan opdraven dan bij die enkele gelegenheid, vonden wij.

Uitgerekend die dag, zondag de 23e dus, was het een warme nazomerse dag en bleken veel mensen, die stellig hadden beloofd te komen,  lekker ergens anders te gaan vertoeven. Eerlijk gezegd als ik niet had hoeven te spelen was ik ook op m’n fietsie geklommen hoor. Gelukkig was er toch een redelijk aantal muziekliefhebbers komen opdagen en hebben wij er, samen met hen, een swingende Crazy Sunday Afternoon gemaakt.

Volgens speaker Frank van Olmen, met luid applaus beloond, was dit een optreden van Eredivisieniveau. Die kwalificatie maakte uiteraard de eerste Crazy Sunday voor ons en de organisatoren (een gezamelijke productie van DMP, DJOJ & Lorre) meer dan geslaagd want zo lang je nog dit soort complimenten krijgt weet je dat de wegblijvers veel gemist hebben ook al hoop ik dat ze buiten toch nog een beetje kleur op hebben kunnen doen.

Speak Easy           
uit de Delftse Post van 21 sept. 2007

Eind jaren ’60 vertoefde ik en vele muzikanten regelmatig in “Speak Easy” in Den Haag. Het was een van de weinige kroegen waar toen jamsessies werden gehouden. Al jaren heet die kroeg nu ”De Zwarte ruiter” en heeft nog steeds livemuziek.

Ik ben benieuwd wat er in Delft aan jonge bandjes rondloopt die zo’n traditie in Delft zouden kunnen opzetten met als podium “Crazy Sundays” in Lorre. Speel je hoofdzakelijk eigen repertoire, mail dan naar Delft-live@soul-man.nl.

Scala
uit de Delftse Post van 14 sept. 2007

Een begrip in de jaren ’60 was Bar-Bodega Scala in Den Haag. Vlak bij de Groenmarkt en Het Gouden Hoofd, ook al van die beroemde namen.

Als je als band terugkwam van een optreden in het land en je woonde dichtbij Den Haag, dan ging je nog wat eten of drinken in de Scala.

Alle beroemde Haagse bands, maar ook Cuby and the Blizards, als ze in de buurt speelden, kwamen daar een afzakkertje halen of een happie.

Bolle Bril verloren tijdens Westerpop           
niet uit de Delftse Post van 7 sept. 2007

Even een Bollemiekje voor de verandering. Tijdens Westerpop ben ik mijn zwarte zonnebril (meekleurende glazen op sterkte, in een zwarte hardplastic etui, merk Bollé) verloren.

Bij gevonden voorwerpen op het politiebureau gemeld maar nog geen reactie. Ik hoop dat degene die hem gevonden heeft dit leest. Bel naar 06-2857 5633 of klik hier.

Alvast bedankt, Koos Bolleboos.

De Rest
uit de Delftse Post van 31 aug. 2007

Elke keer als Hans Vermeulen z’n Thaise leven verruilt voor een verblijf in Nederland herleeft de band “De Rest”. Ooit opgericht in 1993 maar na Hans z’n verhuizing naar Thailand op een zeer laag pitje gezet.

Deze keer doen we een stuk of tien gigs en de repetities gingen meteen goed. Dinsdagavond hebben we een try-out gedaan en werd ons gevoel bevestigd, we zijn in topvorm. Op 20 oktober staan we Verderop in Delft, waarover later meer.

Elektrisch           
uit de Delftse Post van 24 aug. 2007

Zoals veel gitaristen ben ook ik begonnen op een akoestische gitaar. Daarna volgde m’n eerste elektrische gitaar een Egmond, waarbij als het volume hard stond, je door de elementen kon praten, als door een microfoon.

Als versterker gebruikte ik een oude radio via banaanstekkertjes ingeplugd. Toen ik met Peter Tetteroo ging spelen mocht ik gebruik maken van een van zijn Fenders. Een echte gitaar dus en een heuse Fender Bandmaster versterker. Kon ik nog niet betalen.

De Grutto
uit de Delftse Post van 17 aug. 2007

Tijdens de eerste tournee van “Doe Maar” in Nederland was ik met de Polle Eduard Band één van de bands in de line-up. Die tour werd niet direct een succes maar na hun tweede tour stond Nederland op z’n kop.

Na het laatste concert in de schouwburg in Leiden bleven zij slapen in Delft! Via mijn manager kwamen we de volgende dag op natuurcamping “De Grutto” terecht waar we met z’n allen een afscheids-BBQ organiseerden.

Haute Cuture Musicale
niet uit de Delftse Post van 10 aug. 2007

Ik zou gekleed willen gaan in muziek, langs het strand rennen in flarden Vuurvogel, in Die Moldau flaneren door de Choorstraat, een ijsje eten in een jasje van Grieg.

Danse de Macabre door de supermarkt, paraderen in een Strausscreatie, altijd gehuld zijn in een klankenwolk, meer dan muziek heb ik niet nodig.

Meer heb ik niet nodig dan muziek, ik dans met Brel op Les Flamandes, heb melij met de verslagen Napoleon bij de kanonnen van Wellington's Sieg.

Dragon's Lullaby wiegt mijn draak in slaap, droom van vliegen met Jonathan Seagull, verken de zee vanaf de Calypso, meer dan muziek heb ik niet nodig.

Ik hul mijzelf in klanken en tonen, droom de wereld een paradijs. Aldus Marja Hoffmann van Vonno, uit de bundel Muzikaal Verhaal, uitgegeven door Kontast in 2006.

African Music
uit de Delftse Post van 3 aug. 2007

Altijd al gek op ritmes geweest. Ik heb met veel goede drummers samengespeeld zoals Pierre van de Linden, Ilja Gort, Shell Schellekens, Bobby Langenberg, Beau Wassenbergh, Ab Tamboer en niet te vergeten Cozy Powell.

Met het Afrikafestival op komst biedt dit dus weer de ultieme mogelijkheid om naar bijzondere en opzwepende ritmes te luisteren en er mee weg te zweven richting …. maakt niet uit. Maar het festival is ook zang, dans, kleur en geur, dus snuif het op en geniet ervan!

Maaspoort
uit de Delftse Post van 27 juli 2007

In 1985 deed ik m’n laatste en enige “Back to the Sixties” met After Tea. De “Maaspoort” in Den Bosch was het strijdtoneel. De avond er voor waren wij nog, ter promotie van deze avond, bij de NCRV op de tv geweest met “Not just a flower in your hair” met kinderkoor.

Met een grote touringcar hadden we voor de “Maaspoort” dus onze eigen kinderen en die van vrienden en kennissen meegenomen en met groot succes!

Verslaafd aan Jou
uit de Delftse Post van 20 juli 2007

“De reis was lang en saai, de landing smaakt naar jou, m’n hart bonkt deuken in m’n keel”. Dit is een tekstflard uit “Verslaafd aan Jou”, de titelsong van m’n laatste cd.
 
De eerste keer lang van huis, we gingen als “de Rest” in 1994 naar Thailand om in Bangkok een cd op te nemen, en voor het eerst ervoer ik wat heimwee was en het viel niet mee. "Verslaafd aan Jou" gaat daar helemaal over.

Koelewijn
uit de Delftse Post van 13 juli 2007

De eerste singel die we in 1966 met Tee-Set op de plaat zette was ”Early in the morning”, een liedje van Robbie van Leeuwen. Hij zou ook onze tweede singel componeren.

In een wat eerdere fase, we waren op zoek naar een goede song voor die singel, was Peter Koelwijn in Delft een lied komen voorspelen “God gave you een second face” maar dat kwam niet door de selectie. Later zou Peter een van de grootste hitproducers van Nederland worden.

Harry Hopman
uit de Delftse Post van 6 juli 2007

Tijdens mijn contractperiode bij platenmaatschappij Polydor kreeg ik veel te maken met Harry Knipschild als labelmanager. Harry presenteerde zelfs  in de beginperiode van radio Veronica een eigen bluesprogramma onder de naam Harry Hopman.

Afgelopen woensdag had ik een interview met hem omdat hij een boek aan het schrijven  is over de Nederlandse popmuziek. Hij was er dus medeverantwoordelijk voor dat “Ik wil jou” een hit is geworden. Thanks again Harry.

Ans van Kessel
niet uit de Delftse Post van 30 juni 2007

Naast jou
wil ik bewegen

Buigzaam en krachtig
als muziek

Oude klanken
weer opnieuw

Luisteren
naar het zelfde lied

In stilte
samen zingen

uit Muzikale Verhalen
Uitgeverij Kontast 2006

Doelenplein
uit de Delftse Post van 23 juni 2007

Heej Polle, terwijl jij lekker op vakantie was beleefden het thuisfront een heerlijke zondag onder de platanen van het Doelenplein. Bluesinn voor het terras, Pernodje bij de hand, temidden van de kraampjes, gezelli!

Daar ontdekte ik tijdens de boeken- en platenmarkt dat er van Minute by Minute in 1990 zelfs een singletje verschenen is. Black & Blue op de A-kant en Back 2 Sleep op de andere. Featuring Lisa Boray & Polle Eduard staat er op het hoesje.

Opmerkelijk als je bedenkt dat Ray Fenwick, van Spencer Davis en Tee-Set faam, onvermeld blijft. Hij schreef Black & Blue, speelt op alle nummers van Timewatch maar krijgt op de single geen aparte vermelding. Rare jongens bij Sky/Telstar.

Nou ik me hier toch niet aan die 72 woorden van de papieren Pollemiek hoef te houden nog even een lans breken voor Kathy's Love, de afsluiter van de CD. Wederom een Fenwick-juweeltje, heeftie vast geschreven met de wetenschap dat Jan Akkerman het gitaarloopje zou komen inspelen. Voeg daarbij de oude Cozy Powell en een jonge Candy Dulfer, het recept voor een instrumentale Long Hot Night (zoals de CD re-issue in 2002 zou gaan heten).

De oorspronkelijke opnamen zijn door het engelse label "Angel Air" van een sterk verbeterde remix voorzien. De cover in een nieuwe layout en er zijn een viertal bonus tracks aan de CD toegevoegd. Na dertien jaar heeft dit album nog niets aan kracht ingeboet en nummers zoals "Don't Mess With Fire", "Short Avenue" en "Tijuana Holiday" behoren nog steeds tot het live repertoire van Polle. Voor informatie over het bestellen van deze CD kan je best even contact opnemen met Ruud Peeters.

Cheerz, Soulsearcher.

Kringloop
uit de Delftse Post van 16 juni 2007

Ik kwam toevallig “Ik Wil Je Nooit Meer Zien” tegen in de singlebakken voor een halve euro. Uit 1979, wassum eigenlijk bijna vergeten, de tegenhanger van “Ik Wil Jou”.

Wat een heerlijke melodie, pakkende tekst, waarom heeft dat eigenlijk nooit wat gedaan? Zijn tijd waarschijnlijk vooruit want het Nederpop-virus sloeg pas begin jaren 80 toe!

Elke 1e zaterdag van de maand boeken en platenmarkt bij de Kringloop. Tweedehands klassiekers van 0,50 tot 2 euro. Waar vind je dat nog tegenwoordig?

Joep, doeJ.

De Inscheper
uit de Delftse Post van 9 juni 2007

We ademen, ruiken, zien en horen de zee: een oude vissersvrouw zit op een bankje, een kapitein met verrekijker wacht ons op. Eenmaal binnen onder de klanken van Verdi's requiem tekenen we het logboek en krijgen een koptelefoon op.

We gaan op een muzikale reis en worden geloodst door een 'innervoice' en een verleidelijke sirene. Zand, touwen, zilte lucht en gelukkig: daar is de loopplank!

‘De inscheper’ is een Delfts muziektheaterproject in co-productie met theaterfestival Mooi Weer Spelen. Een voorstelling die groeit en waarvan dit een eerste verkenning is. Lijm en Cultuur, 08-06 21.00 / 09-06 16.30 / 09-06 20.00, gratis.

Spiderman
uit de Delftse Post van 2 juni 2007

In de beginperiode van After Tea kwam het regelmatig voor dat een aantal bandleden met hun eigen auto naar de optredens reed.

Hans van Eijck had in die tijd een Ford Mustang automaat. Ik had net een Alfa Spider 2600 gekocht en na een optreden zijn we midden in de nacht naast elkaar op de snelweg gaan staan om te kijken of ik zijn automaat kon verslaan.

Wat denk je … … de Mustang kwam er niet aan te pas.

Honkie Tonkie
uit de Delftse Post van 25 mei 2007

Begin jaren '70, toen hij nog boven mijn moeder woonde in de Colignystraat, kwam ik dagelijks bij Nico Haak over de vloer. Nico z'n naam begon al aardig bekend te raken maar echte hits waren natuurlijk welkom.

Tijdens een bezoekje aan m'n moeder beneden, heb ik zittend voor het kippenhok in een kwartiertje een tekst en een melodietje gemaakt. Dat was "Honkie Tonkie Pianissie" en bleek later een dikke hit voor Nico te zijn.

Bonteballorigheid
niet uit de Delftse Post van 18 mei 2007

Toen Adriaan wortel stond te schieten voor een stoplicht kwam er een randdebiel op een bromscootertje naast hem staan. Zijn geluidsinstallatie op Parkpopsterkte. Wat nou house? Draai het daar dan!

"Kan je die tamtam wat temperen?" vroeg Adriaan. "Wat zeg je?" Hèt kon praten! "Of je die pokkeherrie kan dimmen?"

"Nee!" Met zijn sleutelbos als boksbeugel ramde Adriaan een gat in de speaker aan zijn kant. "Zie je dat het wel kan. Dit scheelt al de helft!"

De Bontebalbundel "Charmante Jongen, Sportief Tiep." is voor 5 eurie te koop bij Adriaan zelf of voor nog minder bij De Slegte.

Haagse Scene
uit de Delftse Post van 11 mei 2007

Eind 1968 verliet ik m’n ouderlijkhuis om een tijdje in Den Haag te gaan wonen. In After Tea speelde op dat moment één Hagenees, Ferry Lever. Maar al snel werden wij tot de Haagse scene gerekend.

We woonden als band in een huis aan de Bilderdijkstraat waar ook Hans van Oosterhout woonde. Hij werd later o.a. producer van Drama en Super Sister maar is helaas in 1995 overleden.

Koninginnedag en Bevrijdingsdag op één Dag
niet uit de Delftse Post van 4 mei 2007 of 5 mei 2006

Eén jaar Pollemiek in de Delftse Post, reden voor een feestje zou je denken. Niet voor DMP, wij zijn nog steeds elke week afhankelijk van de advertentieverkopen van die week. Pas als er voldoende paginas verkocht zijn, zijn wij zeker van plaatsing van onze kopij.

Hetzelfde geldt voor de herkenbaarheid van onze bijdrage in de krant. Wij streven nog steeds naar een vaste plek onder ons eigen logo, dat je hierboven ziet. Tot die tijd zijn we blij met elke vermelding van onze site, waardoor jij uiteindelijk toch hier belandt. Dat IS ons feestje.....

Polle’s Archief (het begin)
uit de Delftse Post van 12 mei 2006

Wat gaan we hier doen?
Flarden muziekgeschiedenis uit de koker van Polle Eduard!

Polle kan inmiddels putten uit 45 jaar on the road met de Tee-Set, After Tea, later met hits als Is Je Moeder Niet Thuis (Nico Haak), Ik Wil Jou (solo) en in de begeleiding van Rob de Nijs. En nog steeds met Let's Stick Together, Join the Band, My Roots en de Rest.

Nog steeds niet uitgerockt dus de verhalen blijven binnen rollen.
Hersenwinden, annekedootjes maar ook reacties van jullie kant.
Want zonder jullie geen Pollemiek, stuur je reacties naar Polle@wanadoo.nl

Reactie van Diana
uit de Delftse Post van 19 mei 2006

Vroeger een keertje bij Polle thuis geweest....
vond ik echt helemaal geweldig (ik woonde in dezelfde wijk).
Toen kaartjes geregeld voor het concert van Doe Maar.

Jaren later wonen we weer in dezelfde wijk
(als hij nog steeds in de Wippolder woont tenminste)....
grappig wel!

Het nummer 'Wil' vond ik steengoed.
Ik kende haar toevallig.
Echt een supermooi nummer!

Goed idee die Pollemiek!
Wil je ook reageren:
Polle@wanadoo.nl

Life on/off the Road
Koh Chang (Thailand, 2006)

Ik loop zonder slippers, het zand wordt steeds heter, brandend zand!
Bij “de Schot” gaan we lunchen.

Ik vang een gesprek op over de Tsunami.
Die heeft hier veel verwoest.

Het kost hem veel moeite er over te praten.
Alle honden waren op tijd het oerwoud ingevlucht.

Bij terugkeer waren de teefjes – waaronder twee van hem – zwanger.
Nu heeft hij een roedel.

Delftse Podia
uit de Delftse Post van 2 juni 2006

Elke keer weer – als ik in een andere stad ben geweest
waar meerdere podia zijn waar livemuziek wordt gemaakt –
denk ik:”Waarom kan dit niet in Delft?”.

Ik weet wel we moeten blij zijn met wat we hebben
maar voor een stad met bijna 100.000 inwoners
is het toch niet te geloven
dat er eerder podia verdwijnen –
zoals Verderop door z’n DB-meter –
dan dat er bijkomen.

Ik word er steeds weer kwaad om
als ik er aan denk.

Snaren Koken
uit de Delftse Post van 9 juni 2006

Als het wat minder ging en omdat je als bassist
nou eenmaal duurder uit bent voor een setje snaren
dan een gewone gitarist, kookte je de oude snaren in een pannetje.

Daarna goed afdrogen, desnoods even de föhn erop,
terug op de gitaar en ze klonken weer als nieuw.
Je moest gewoon inventief zijn.

Nu had je een goed klinkende basgitaar en je kon toch nog
wat te eten kopen. Donaties aan Polle@wanadoo.nl

Sterk Hart
uit de Delftse Post van 16 juni 2006

Eind jaren ’70 hielden we regelmatig sessies
in de “Stadhouder” aan de Voldersgracht.
Bij een van die sessies greep ik de microfoonstandaard
terwijl m’n andere hand op de snaren van de gitaar lag.

Ik kreeg een zware stroomstoot en stortte ter aarde.
Zowel de gitaar als de standaard kon ik niet loslaten.
In m’n gedachte lag ik daar een eeuwigheid,
pas bij de laatste uitgetrokken stekker was ik los.

Waarom Gitaar
uit de Delftse Post van 23 juni 2006

Dat kwam omdat ik als grote voorbeeld The Everly Brothers had.
Die op een mooie manier akoestische gita¬ren gebruikten.
Daar is de drang om gitaar te spelen vandaan gekomen.

Ik wilde zowel zingen als gitaarspelen.
Mijn moeder had een collega die gitaarles gaf, Bob Kerkhof.
Van hem heb ik anderhalf jaar les gehad,
daarna ben ik mezelf verder gaan ontwikkelen
en dat doe ik nog steeds.

Waar kwam de naam Tee-Set vandaan?
uit de Delftse Post van 30 juni 2006

De Engelse gitarist Ray Fenwick,
die later speelde in Tee-Set en After Tea,
vond de oude naam “Shats” teveel op shit lijken.

Bladerend in het Engels woordenboek vond ik de Tee-Set.
Het was een term uit de golfsport
maar het klonk wel lekker als bandnaam.

Peter Tetteroo vond het ook te gek
en toen hebben we het zo gehouden.
What’s in a name!

Mijn eerste baas
uit de Delftse Post van 7 juli 2006

Eind 1995 zat ik ineens zonder band.
Op verzoek van Ferry Lever (o.a.Tee-Set en de Polle Band),
die bij Rob de Nijs speelde, ging ik mee naar een optreden.

Rob vroeg of ik 'als gast' mee wilde doen in zijn theatershow
en dat heeft vijf en een half jaar geduurd.

Ik werkte toen eigenlijk voor het eerst
in mijn muzikantenloopbaan voor een baas,
Rob de Nijs dus.

Wester-top-pop
uit de Delftse Post van 14 juli 2006

Zelf heb ik jaren geleden de eer mogen proeven om op Westerpop te spelen. Dat was nog bij het buurthuis en had een lekker intiem karakter.

Maar kleine kindjes worden groter en Rene en z’n crew (laten we die nooit vergeten) voedden de kleine goed en hij groeide van ukkie tot toppie.

Wij hebben het groeiproces van nabij mogen meemaken en zeg nou zelf:
“Is het geen prachtige uit de kluiten gewassen nazaat geworden!?”

Peter Tetteroo Bokaal
uit de Delftse Post van 4 augustus 2006.

Westerpop, het Delftse festival waar wij met z’n allen trots op mogen zijn, staat al weer bijna voor de deur. Voorafgaand aan de Westerpop-zaterdag is er de vrijdagavond waar nog redelijk onbekende bands zich kunnen presenteren en strijden om de Peter Tetteroo Bokaal. Deze avond, genoemd naar één van onze beroemdste Delftenaren, bruist ieder jaar van het ongekend talent.

Kom dit zien, kom dit beluisteren en laat je ogen en oren strelen door:
3 Speed Automatic om 19.00 uur, waarna elk uur een andere act de show zal proberen stelen. Achtereenvolgens betreden de Mannen Van Vermeer, Vegas 4 Millions, Reckless en Okkernoot het strijdtoneel.

De winnaar van deze Peter Tetteroo Bokaal mag volgend jaar het festival op de zaterdag openen. Ik hoop dat het publiek in grote getale aanwezig zal zijn om met eigen oren vast te stellen dat veel talent staat te trappelen om door te breken.

Minute by Minute
uit de Delftse Post van 1 september 2006.

Een van beste producties waar ik een belangrijk aandeel in had was het muziekproject “Minute by minute”. In 1988 toerden we met Tee-Set door het land om op allerlei “Back to the Sixties” onze kunsten nogmaals te vertonen. Ray Fenwick, de Engelse gitarist met een Tee-Set verleden, kwam speciaal voor dat toertje een half jaar in Nederland wonen. Gedurende die periode besloten we samen een CD te maken.

Speciale gasten werden Cozy Powell (wereld beroemde hardrockdrummer), Jan Akkerman, Lisa Boray en de toen nog onbekende Candy Dulfer.
Het album kreeg de titel “Timewatch”. Bij een latere re-release werd die titel veranderd in “Long hot night”. Ik draai de CD weer af en toe en ben er nog steeds trots op.

Ali tegen Frazier
uit de Delftse Post van 8 september 2006.

In 1969 brachten we met After Tea de singel “Down” uit.
Willem van Kooten zag er een hit in. Maar dat werd het niet!
We hielden er wel een tv-optreden in Brussel aan over.
Nico Haak wilde wel onze chauffeur zijn.

Ondanks dat de opnames over twee dagen verdeeld werden,
reden we ‘s avonds terug naar Nederland.
Om ‘s nachts een bokswedstrijd van Mohammed Ali te kunnen zien
want die werd in België niet uitgezonden.

Wat een tijd! Reacties naar polle@wanadoo.nl

Faithfull
uit de Delftse Post van 15 september 2006.

Mijn allereerste televisieoptreden was met Tee-set in 1966. Het programma heette “Fanclub” en werd gepresenteerd door Sonja Barend.
We werden gelijk voor de leeuwen geworpen want we moesten live spelen. Dat ging prima ondanks de toen nog niet optimale techniek.

Eén van de buitenlandse artiesten was Marianne Faithfull en daar viel ik op, in ieder geval op haar grote hit “Summer-nights”.
Ik was dus de eerste die haar handtekening vroeg en kreeg.
En ik was er erg blij mee!

Schadevergoeding
uit de Delftse Post van 22 september 2006.

Tee-Set had in de jaren 60, bij de gigs, tijd ingeruimd voor de “Rock and Roll show”. Ray Fenwick kwam dan het podium op in een glitter jasje en een soort Davy Crocket muts, compleet met staart, en zong een aantal Elvis songs.

We gebruikten daarbij vuurpotten die enorme rookwolken verspreidden.Wat we niet wisten was dat die potten zo heet werden dat ze dwars door het podium zakten. Het kostte ons promt de helft van de gage.

Nog meer claims
uit de Delftse Post van 29 september 2006.

Bij de Tee-Set show probeerde Ray Fenwick steeds weer nieuwe dingen uit. In ons contract stond dat er een piano moest zijn. Ray ging daar dan tijdens de show bovenop staan, dit tot grote ergernis van de zaalhouders.

Om de zaal een beetje extra op te jutten riep hij soms:  “Pull the curtains down!”. Dat bleek niet tegen dovenmansoren gezegd en dus werden de gordijnen die voor de ramen hingen aan flarden getrokken. Uiteindelijk hielden we steeds minder geld over.

Weer geen geld
uit de Delftse Post van 6 oktober 2006.

In de jaren ’60 kon het gebeuren dat je als bekende band op zondag twee optredens deed. Zo stond Tee-Set 's middags in Apeldoorn en daarna met een rotgang naar Nootdorp. Bij aankomst bleek het publiek ongeduldig en vijandig.

Er was een voorprogramma maar dat kon de stemming niet verbeteren. Toen onze bus met apparatuur maar niet kwam en de sfeer verslechterde doordat de tijd verstreek, werd Hans van Eijck zo bang dat hij door een raam achter het podium naar z’n auto vluchtte en wij er achteraan.

Vrijdag de 13e
niet uit de Delftse Post van 13 oktober 2006.

Reactie van de redactie, richting recencent van Cuccurullo's concert, waarbij de pay off in de Delftse Post is weggelaten: "Heb je nog mazzel want mijn naam als schrijver van "Nieuw muziekmekka" is weggevallen en van Polle hebben ze een oude Pollemiek gepubliceerd.

Bij de foto onder Stars & Bars is de naam van Starman Dale Watson niet vermeld en de Red Sea Sharks zijn verhuisd naar de voorpagina. Nou vinden we dat niet zo heel erg maar wel dat wij nu "Kerkdiensten (2)" als buren hebben, niet bepaald Rock & Roll!"

Werelddeal
uit de Delftse Post van 20 oktober 2006.

Heel bijzonder was mijn samenwerking met Cozy Powell. Deze wereldberoemde drummer speelde een aantal stukken op de CD “Minute by Minute”. De opnamesessies vond plaats in Studio Zeezicht in Haarlem. Op de eerste studiodag stopte er 's ochtends een vrachtauto van Yamaha voor de deur.

Cozy had een deal met Yamaha, dus werd er bij elke sessie die hij deed, waar ook ter wereld, altijd een nieuw slagwerk gebracht voordat de opnames begonnen.

Bart Jansen
uit de Delftse Post van 27 oktober 2006.

Peter Koelewijn was een begrip toen ik met hem werkte. Regelmatig vroeg hij mij ook voor andere producties. Op oudejaarsavond1972, had hij iemand nodig  in de studio om een lied te zingen voor het aanstaande carnaval.

Ik besloot het te doen en met een fles whisky in m’n hand zong ik “de Nasibal”. Hij besloot de artiest Bart Janssen te noemen. Het werd een dikke hit zonder dat Iemand wist dat ik het was.

Afsluitdijk
uit de Delftse Post van 3 november 2006.

In 1967 hadden wij als After-tea ons eerste optreden in Sneek na het uiteenvallen van Tee-set. We hadden niet gerepeteerd maar het optreden was goed.

Heen deden we er twee uurtjes over maar omdat we niet wilde overnachten, we moesten de volgende dag in Poeldijk spelen, reden we terug. Het was hevig aan het ijzelen en met 20 km per uur gleden we naar Delft. We hebben er acht uur over gedaan maar waren wel op tijd in Poeldijk.

Candy
uit de Delftse Post van 10 november 2006.

In 1989 namen Ray Fenwick en ik, bijgestaan door diverse gastmusici onder de projectnaam “Minute by Minute”, de CD “Time watch” op. Een van de, toen nog onbekende, gasten was Candy Dulfer. Zij was net achttien geworden en werd door vader Hans begeleid tijdens de studiosessie.

Haar aandeel bleek een voltreffer te zijn, het leverde ons langdurig kippenvel op en wat er verder van haar terecht is gekomen hoef ik niemand nog uit te leggen.

Tielman Brothers
uit de Delftse Post van 17 november 2006.

In 1965 speelde ik regelmatig met de band van Peter Tetteroo in café Cecile. Af en toe mochten wij na sluitingstijd met de eigenaar en het personeel mee naar Scheveningen.

In “Palaise de Danse” speelde de Tielman Brothers, de beroemdste Indo-rockband van die tijd. Bij de deur kon je een stropdas huren anders kwam je er niet in. Een geweldige belevenis als jonge muzikant, onvergetelijk.

Mijn Egmond
uit de Delftse Post van 24 november 2006.

Mijn eerste elektrische gitaar was een Egmond, een Fender Stratocaster model. Ik was er hartstikke trots en zuinig op want ik kreeg hem van mijn moeder.

Dit was ook de gitaar waar ik m’n eerste pogingen op deed om de Shadows na te spelen. Later toen ik van muziek maken m’n broodwinning had gemaakt en echte Strats kon kopen heb ik de Egmond aan een zoon van Nico Haak gegeven.

Reactie van Ton van der Sman
uit de Delft op Zondag van 3 december 2006.

Vorige week zondag ben ik naar Join the Band van Polle en de rest geweest. In de Flora brachten ze een ode aan the Shadows & Cliff Richard. Polle, het concert was geweldig. Als fervent aanhanger van de jaren zestig heb ik genoten van een fantastisch stuk muziek.

Delft mag trots zijn op zo'n stelletje topmuzikanten. Ik kijk met genoegen uit naar het volgende optreden (op 27 januari, zelfde tijd, zelfde plaats. Ander thema, andere gastmuzikanten. Zelfde basisband, zelfde topsfeer. Tussen haakjes, toevoeging van Red.man ;-)!

Concertgebouw
niet uit de Delftse Post van 8 december 2006.

Het concertgebouw in Amsterdam, waarvan het woord concert eerder sloeg op klassiek dan op pop, had op mij veel indruk gemaakt. Vooral toen ik er Ike and Tina Turner had zien optreden en niet veel later The Who met de rock opera Tommy. Rock’n’roll in een klassiekhuis dat was pas rock’n’roll, dat zou ik ook wel willen.

Dat de wens de vader van de gedachte kan zijn bleek al snel. Tot twee keer toe stond ik met mijn band Drama in het voorprogramma van een wereldberoemde band n.l. Steve Miller Band en Sly and the Family Stone en dat kan niemand mij meer afnemen!

Led Zeppelin
uit de Delftse Post van 15 december 2006.

In 1970 speelde ik met After Tea in de Rotterdamse Doelen in het voorprogramma van Led Zeppelin. Deze band zorgde er voor dat wij uiterst gemotiveerd onze set afwerkte en daarvoor een staande ovatie kregen.

Led Zeppelin had duidelijk z’n avond niet want de recensies in de krant loofde After Tea als smaakmaker van die avond omdat wij als een speer gingen en zij als een slak.

Net op Tijd
uit de Delftse Post van 22 december 2006.

Humble Pie, een combinatie van Spooky Tooth en Small Faces waaronder Steve Marriot, bestond kort maar scoorde in die tijd wel een aantal hits.

Ook in hun voorprogramma heb ik m’n opwachting gemaakt met de Polle Eduard Band, in de Rotterdamse Doelen.

Ik kwam met een sneltreinvaart uit Sittard, waar ik eerst met Peter Koelewijn had opgetreden en stond net op tijd in Rotterdam op het podium.

Veel Spelen
uit de Delftse Post van 5 jan. 2007

Ik heb eigenlijk nooit een band gehad waar het er onder elkaar onvriendelijk of onaardig aan toeging. Natuurlijk spreekt de ene band je meer aan dan de andere maar dat zijn fases in je ontwikkeling als muzikant.

Als je door veel studeren en spelen beter wordt, ontdek je dat toch meestal bij de band waar je op dat moment  mee werkt. Als musiceren je leven is, zoals bij mij, wil je nog elke dag beter worden.

Snoek van Japie
uit de Delftse Post van 12 jan. 2007

Een oud manager van mij was Japie Pas. Niet echt een beste maar z’n auto wel. Hij had een Citroën DS, ook wel Snoek genoemd.

Terug van de gig reed ik meestal.Vaak waren er fans liftend gekomen. Bij vrouwen vonden wij het niet gepast die s’nachts terug te laten liften.

De band zat dan met vier man op de voorste stoelen en Japie ingeklemd tussen vier of vijf vrouwen op de achterbank. Je moet goed zijn voor je fans.

Frans
uit de Delftse Post van 19 jan. 2007

Als wij eind jaren ’60 met After Tea van een gig naar huis reden, we woonden allemaal in Den Haag, dan ging dit altijd via “Frans bij het Hollandspoor”.

Tegenover het station zat de automatiek van Frans, daar werden de lekkerste karbonaadjes van Den Haag verkocht. De hele weg zaten we al te denken aan de eerste gulzige happen. Daarna had iedereen de hik en kon ook die nacht niet meer stuk.

Flashback
Pollwave van 18 september 2002.

Met de plotselinge dood van Peter Tetteroo sloeg er bij mij een soort verlamming toe, die mij bijna de lust ontnam om een Pollwave te schrijven.

In 1966 begonnen we ons avontuur in een nachtclub op Scheveningen waar de mensen in lange rijen voor de deur stonden om naar binnen te mogen om ons te horen spelen. 36 jaar later beeindigd Peter dit avontuur en stonden de mensen wederom in lange rijen maar nu om afscheid van Peter te nemen. 

Boven de gepaste stilte van de kerk uit leek het of ik hem nog steeds hoorde zingen: "Don't you leave, don't you leave me here". Niemand was van plan om hem te verlaten, iedereen aanwezig nam hem die dag voorgoed mee in het hart. Maar uiteindelijk heeft hij toch voorgoed het huis van zijn schepper betreden, aan wie hij zijn hele leven trouw is gebleven.

Als een Garnaal
uit de Delftse Post van 2 feb. 2007

Begin jaren ’80 speelde ik met mijn band in het voorprogramma van Doe Maar tijdens hun eerste tour. Het was elke avond afgeladen vol, bij sommige concerten was het zo heet dat de damp ervan afsloeg.

Voor het laatste concert was ik plotseling m’n stem kwijt. Dat was schrikken maar ik herinnerde een oude tip. Ik dronk een heel flesje Natterman leeg en zong als een nachtegaal maar werd er ook heel erg stoned van.

Hotelbal
uit de Delftse Post van 9 feb. 2007

“Polle is in staat om zelfs in het Hiltonhotel een balgehakt te bestellen!”. Deze uitspraak was van Theo Kuppens, manager van Tee-Set.

Eind jaren ’60 bezocht ik met een aantal Tee-Setters een persconferentie van Stevie Wonder in het Hilton in Amsterdam. Omdat de zaal vol was besloten we maar iets te gaan eten. Iedereen bestelde tournedos maar ik had gewoon trek in een balgehakt dus die nam ik. Kreeg Theo dus toch nog gelijk.

Blues in C
uit de Delftse Post van 16 feb. 2007

Tijdens optredens van Tee-Set eind jaren ’60 werden er meestal up-tempo nummers gespeeld. Snelle nummers dus.

In die tijd speelde je nog de hele avond dus zo’n vier uur en had je pauzes van 10 minuten. Om af en toe een beetje op adem te komen.kwam er af en toe een blues in C voorbij.

Steevast kondigde Peter Tetteroo aan: “Het volgende nummer staat in de biertoonsoort”.  Voor Peter was C de biertoonsoort.

Broken Gibson
uit de Delftse Post van 23 feb. 2007

Tijdens een After Tea optreden gebeurde er een ramp. Wij gebruikte een zanginstallatie dus geen volledig geluidssysteem. Een Max-zanginstallatie, twee lange smalle boxen aan weerskanten van het podium.

In de pauze had ik mijn Gibson-bas schuin tegen mijn gitaarinstallaties gezet dus zonder standaard. Een fan was op de rand van het podium gaan zitten en had per ongeluk zo’n box omgegooid. Deze viel op mijn gitaar en die brak als een lucifer doormidden. Wat een ramp!

P.S. Nadat de gitaar bij Saris in Rotterdam onderhanden was genomen en opgelapt, was hij beter bespeelbaar dan voorheen dus everybody uiteindelijk "very happy."

Klapband Band
uit de Delftse Post van 2 maart 2007

Onderweg naar een festivaloptreden in Wageningen met de Polle Band kregen we vlak bij de plaats van bestemming een klapband. Onze drummer, die reed, was op het moment suprème net aan het passeren.

Ik zat naast hem en kon door het stuur vast te pakken, samen met hem, de auto naar de kant krijgen. Op de vluchtstrook kantelde de auto, iedereen ongedeerd. Vers wiel erop, extra gas geven en de sterren van de hemel spelen.

Gestripte Knipper
uit de Delftse Post van 9 maart 2007

In 1974 gingen Peter Tetteroo en ik  naar Turkije. We hadden samen een single opgenomen en zouden toeren in het voorprogramma van Mouth and MacNeal. Omdat Big Mouth vliegangst had ging alles per touringcar. Uitzondering was de nachttrein van Ankara naar Istanboel.

Peter en ik hadden taxfree whisky gekocht en die boden wij de conducteurs aan mits ze in hun onderbroek de kaartjes zouden knippen. Eentje werd ladderzat en ging inderdaad in onderbroek door de trein.

Doctor Snuggles
uit de Delftse Post van 16 maart 2007

Een van de voordelen als je hits scoort is dat je verzoeken krijgt om voor anderen te schrijven. Daar kunnen oninteressante tussen zitten maar ook hele leuke. Nadat “Ik Wil Jou” in 1979 een hit was geworden kreeg ik de vraag om Nederlandse vertalingen te maken.

Voor o.a. Udo Lindenberg (de eerste Oost-duitse Rock'n'Roller) maar ook voor de op dat moment populaire animatieserie Doctor Snuggles. De vier teksten die ik daar voor schreef heb ik ook zelf op de plaat ingezongen.

Perequin Thomas
uit de Delftse Post van 23 maart 2007

Eén van de singles van After Tea was Perequin Thomas, een country-achtig liedje. Omdat Hans van Eijck er een vioolsolo in wilde, bestelden we een van de beste sessieviolisten, Frans van den Berg.

Toen Frans, uren te laat en dronken als een tor, de studio betrad en we hadden uitgelegd dat hij iets moest spelen hielden Hans van Eijck en Ray Fenwick hem vast terwijl ik de microfoon op de viool richtte. Geloof het of niet het klonk te gek.

Cecile
uit de Delftse Post van 30 maart 2007

Café “Cecile”op de Voldersgracht was de eerste kroeg in Delft met livemuziek in 1965. Ook tevens een podium waarop ik me als muzikant thuis voelde en kon laten horen. Dat daar ook, letterlijk, voelen bij hoorde merkte ik ook.

De elektrische bedrading was linke soep en er hing altijd wel een draad zonder kroonsteen boven het podium. Tijdens een van die optredens raakte m’n gitaar zo’n draad en veranderde in een straalkachel omdat de snaren door de 220 begonnen te gloeien en ik m’n hand brandde.

Zwartwerken
uit de Delftse Post van 6 april 2007

In de jaren ’80 toen ik als muzikant alleen optredens deed met een band kwam het fenomeen bandartiest steeds meer in zwang. Ik vond het voor mezelf niks maar diverse bevriende collega’s gingen voor het snelle geld.

Ook als er af en toe een zwart optreden geboekt kon worden was dat geen probleem. Deze vorm van verdienste werd o.a. een Oscar Harrissie genoemd naar de zanger Oscar Harris. Ik weet niet of Oscar daar blij mee was?

Grijze Snaren
uit de Delftse Post van 13 april 2007

Dit keer een stukje poëzie
uit Muzikaal Verhaal 2006
van Uitgeverij Kontrast

Grijze snaren opgehangen
aan een vergeten muur
hebben Alzheimer, beven soms
maar maken geen muziek meer

Vergeten hoe ze samen klonken
nu partituren zijn verzonken
en noten gevallen van hun balk

Terwijl de banjo schreeuwt
om opa’s verloren plectrum
blaast zijn ontstemde saxofoon
wat koper tegen het behang

Luc Martens

Reacties mogen weer,
naar Polle@wanadoo.nl

Zwartwerken
uit de Delftse Post van 20 april 2007

In de jaren ’80 toen ik als muzikant alleen optredens deed met een band kwam het fenomeen bandartiest steeds meer in zwang. Ik vond het voor mezelf niks maar diverse bevriende collega’s gingen voor het snelle geld.

Ook als er af en toe een zwart optreden geboekt kon worden was dat geen probleem. Deze vorm van verdienste werd een Oscar Harrissie genoemd naar de zanger Oscar Harris. Ik weet niet of Oscar daar blij mee was?

Afkicken
uit de Delftse Post van 27 april 2007

Toen we in 1994, na drie weken studio in Bangkok, onze cd hadden opgenomen waren we redelijk gesloopt. De mix en overdubs zouden we in Nederland doen. We vlogen terug naar Koh Samui met de opnames op cassette.

Een vriend had voor drie dagen een Chinese jonk met bemanning gehuurd en daarmee bevaarden wij de Golf van Thailand, liggend op matrassen terwijl wij genoten van onze eigen muziek, pff wat een leven.

Terug naar boven